NRK Meny
Normal

Han vil heller ha ekstra bilavgifter enn færre parkeringsplasser

Et kraftig kutt i antall parkeringsplasser har lenge blitt sett på som det viktigste virkemiddelet for å få ned biltrafikken til og fra Forus. Høyres John Peter Hernes mener derimot rushtidsavgift er mer fornuftig.

John Peter Hernes

John Peter Hernes (H) tror folk blir mer irriterte av å ikke finne parkeringsplasser enn at det blir dyrere å passere bomstasjonen i rushtida.

Foto: NRK

– En ekstra bilavgift i rushtida virker med én gang, sier gruppeleder i Stavanger Høyre, John Peter Hernes.

Diskusjonen om hvordan biltrafikken skal kuttes, har versert i lang tid på Nord-Jæren. Temaet har vært oppe til debatt, både i kommunene og fylket. Planen det jobbes ut fra, er å ikke tillate flere parkeringsplasser enn høyst nødvendig på Forus.

Men nå kan protester fra tunge næringsaktører og politikere føre til at andre tiltak prioriteres.

– Det nytter ikke å ha færre parkeringsplasser, når det ikke finnes noe godt alternativ i kollektivtrafikken, sier Hernes.

Frykter pisk fra staten uten parkeringskutt

Uttalelsen er en kalddusj for dem som mener en slik restriksjon er den eneste veien å gå.

– Parkeringstiltak er det mest effektive vi kan gjøre, sier gruppeleder for Stavanger Venstre, Per A. Thorbjørnsen.

Per A. Thorbjørnsen

Per A. Thorbjørnsen mener det er for seint å snu nå i debatten om parkeringskutt på Forus.

Foto: Odd Rune Kyllingstad

Han mener regionen vil komme i et dårlig lys nasjonalt dersom dette ikke blir gjennomført.

– Roter vi dette til nå, mister vi nasjonal troverdighet, noe som igjen gjør at vi får mindre penger gjennom belønningsordninga fra staten, sier Venstre-politikeren.

Tror folk kan tilpasse seg ekstra avgift

Hernes i Høyre mener på sin side at også næringslivet må bli hørt her, og at rushtidsavgift er et bedre alternativ.

– Som forbruker vil jeg gjerne være med på tiltak, der jeg kanskje må endre vanene litt, dersom jeg ser at det virker. Heller det enn tiltak som bare irriterer meg fordi det ikke fungerer, og gjør hverdagen vanskeligere, sier han.

Gruppelederen tror folk vil ha større forståelse for at dette gjøres for å få ned biltrafikken, og gir dem mulighet til å finne billigere alternativer.

– Fra andre steder, ser vi at folk løser dette for eksempel med å kjøre sammen med naboer, der de avtaler fleksible ordninger. Vi har en enorm kapasitet i at folk kjører alene i bilen, sier han.

Debatten om løsning fortsetter

Det er flere politikere som ikke er enige med Hernes, også i hans eget parti. Gruppeleder i Arbeiderpartiet, Cecilie Bjelland er blant dem som mener det haster med å innføre parkeringsrestriksjoner.

Cecilie Bjelland

Cecilie Bjelland støtter Venstres gruppeleder, og vil få på plass restriksjoner så raskt som mulig.

Foto: Odd Rune Kyllingstad/NRK

– Vi vil ta i bruk de virkemidlene som trengs for å få en bedre trafikkflyt i denne regionen, sier hun.

Og det politikerne iallfall er enige om, og har som mål, er mindre køer på Nord-Jæren. Løsningen ser derimot ut til å føre til debatt en god stund framover.

– Parkeringsrestriksjoner kan være et virkemiddel, men jeg tror vi må ha en fordomsfri debatt for å se om det er andre ting å gjøre, som kanskje er vel så effektive for å få køene ned, sier Hernes.