– Det er terroriserende. Jeg blir helt utslitt. Jeg klarer ikke å få nattero eller konsentrere meg på jobben, sier Terje Pettersen.
– Det går i ett fra jeg kommer hjem i 4-tiden til jeg legger meg i 11-tiden. Det er konstant støy og kjøring på anleggsveien foran her, sier Bjarne Lunde.
– Folk er veldig frustrerte. Det har vært slik i fem måneder, og vi begynner å bli veldig utålmodige, sier Sigurd Willoughby.
Naboene forteller at støyen fra arbeidet med den undersjøiske Ryfylketunnelen, som skal binde Stavanger sammen med Strand, får store konsekvenser for dem.
Mener støyen drepte hunden hans
– Viftene som nå går på hundre prosent, skaper en resonans i huset som skjærer gjennom alt. Den påvirker hundene. De er helt fortvilte, sier Pettersen.
Han har i dag de to hundene Dina og Lune. Da utbyggingen startet hadde han tre, sier han.
– Jeg har allerede mistet en hund på grunn av alt bråk og støy fra byggingen her. Den begynte med selvskading, bet seg selv og fikk et stort kjøttsår. Den slutte å spise. De holdt opp en stund, og da begynte den å spise igjen. Da de begynte igjen, klarte den ikke mer. Den døde helt utmattet og utkjørt, sier Pettersen.
Willoughby forteller om barn som må ta sovemedisin, og en voksen mann som blei sendt hjem fra jobb fordi han ikke hadde sovet ett minutt. I tillegg gjør støvet at ei bestemor helt har slutta å besøke barnebarna sine. Hun har astma, og kan ikke være nær anleggsarbeidet.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Vegvesenet lovet tiltak
På et møte mandag blei det klart at beboerne får flere støyskjermende tiltak, men hvis ikke, er Willoughby klar: Da stiller de seg foran dumperne som frakter masse fra anlegget.
Han har underskrifter fra 82 andre som også er plaga av anleggsarbeidet. En av dem har i tillegg politianmeldt bråket.
Både vegvesenet og Stavanger kommune deltok på møtet mandag. Ifølge helsesjef i kommunen, Corinna Vossius, kommer det nå flere støyskjermende tiltak. Flere støyskjermer, voller og murer skal bygges, og etterpå skal det gjøres nye støymålinger.
Lover stille søndager
Inntil disse er på plass, skal beboerne få en slags søndagsfri.
– Vi er enig med vegvesenet om at det skal være ro på søndager. Altså ikke stopp i arbeidet, men heller ikke kjøring, sier Vossius til NRK.
Hun ser at arbeidet er en belastning for beboerne, men har tro på at framtida blir bedre.
– Jeg er overbevist om at ting kommer til å falle på plass etter hvert, sier hun.
Har fått flere henvendelser
Det samme er lederen i levekårsutvalget, Kåre Reiten (H). Han har fått flere henvendelser fra naboene.
– Jeg forstår at dette er et problem, sier han, og har tro på at søndagsroen, og etter hvert ny støyskjermingstiltak, kan gjøre susen.
– Når støyskjermingstiltak er på plass, må de nok jobbe på søndager igjen, men kanskje på en måte som ikke er til så stor sjenanse, mener han.
Reiten håper ikke naboene går til sivil ulydighet, men forstår dem dersom de gjør det.
– Jeg mener vi bør finne løsninger slik at de slipper, men at de sier det, sier noe om hvor alvorlig det er for dem som bor der, sier han.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
– Har forståelse fra naboene
Prosjektleder for Ryfast i Statens vegvesen, Gunnar Eiterjord, mener dagens møte var godt.
– Entreprenøren har nå plikt til å gjøre omsettende tiltak, sier han.
Noen politianmeldelse kjenner ikke Eiterjord til, og han vil derfor ikke si noe om den.
– Vår jobb er å påse at entreprenør forholder seg til regelverket som til enhver tid gjelder. Vi har forståelse for at naboene synes denne anleggsvirksomheten er plagsom, sier han.
Mener å ha målt 80 desibel
Naboen Willoughby er hittil ikke imponert over Vegvesenet, og forsikrer at de ikke gir seg før støyen er kraftig redusert. Beboerne har gjort flere egne støymålinger, og hevder de viser et lydnivå over 80 desibel i dag.
– Vi veit at tunnelen må bygges, og folk her støtter det. Men kjøretøyene som brukes nå, er for bråkete, og bør erstattes med lastebiler som går stillere, sier han.