Hopp til innhold

Naboer vil ha slutt på tunnelarbeid om natten

Naboer til veiprosjekt mener de er feilinformert om støyen fra byggingen av Ryfast-tunnelen.

Naboer klager på Ryfast

Fra venstre Craig Blackley, Sigurd Willoughby og Bjarne Lunde bor like ved stedet der en ny tunnel skal bygges på Hundvåg i Stavanger.

Foto: Ingvild Berger

– Vi bor rett ved siden av anleggsveien, og hører alle disse dumperne. De har mye stein, holder høy fart, og det er ganske mye bråk, sier Sigurd Willoughby.

Beboere på Hundvåg i Stavanger plages av anleggsbråk fra Ryfast-prosjektet. Der er byggingen av Ryfylketunnelen (også kalt Solbakktunnelen), som skal binde Stavanger og Strand sammen, i full gang.

Magnhild Meltveit Kleppa, Arne Jørmeland, Helene Barkved og datteren Olava og Magnus Skretting.

Tidligere samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa tok første spadestikk for Ryfast i november 2012.

Foto: Siri Wichne Pedersen / NRK

Gravemaskiner, lastebiler og store dumpere arbeider dag og natt med byggingen. Tunnelen blir bygd tett opptil bebyggelsen i området, og det er spesielt nattarbeidet naboene reagerer på.

– De trenger ikke gjøre det så bråkete

Willoughby og naboene frykter redusert nattesøvn i flere år, og mener Statens vegvesen bør finne en annen løsning.

– Vi forstår veldig godt at dette hullet skal graves, men de trenger ikke å gjøre det så bråkete, sier Sigurd Willoughby.

Som byggherre er Statens vegvesen ansvarlig for den lyden entreprenøren lager. Delprosjektleder for Ryfast, Anne-Merete Gilje, sier de samarbeider tett med entreprenøren.

– De holder på å kartlegge støyen, og finne ut hvilke tiltak de skal gjøre i forhold til arbeidsoppgavene framover. Vi har jevnlige møter med entreprenøren om alle forhold i byggeprosessen, og selvfølgelig også støy, sier Gilje.

– De holder på døgnet rundt

Beboerne ønsker helst restriksjoner som hindrer arbeid mellom klokka 23 og 07. Entreprenøren for Eiganestunnelen har lovet null nattarbeid. Denne tunnelen er en del av Ryfast-prosjektet, og skal lede E39-trafikken under Eiganes, til Tasta, og videre nordover i Stavanger.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Ryfast-trase

De ulike tunnelene i Ryfast-prosjektet.

Foto: Statens vegvesen

Bjarne Lunde håper på at den samme ordningen kan bli innført på Hundvåg.

– Her holder de jo på døgnet rundt, med den støyen det genererer. De sprenger og kjører ut, og pigger fjellet rent etter at de har sprengt, sier Lunde.

Vegvesenet kan imidlertid ikke love beboerne særlig store endringer. Eiganestunnelen skal i sin helhet gå under boligområder, og derfor er det ikke tillatt å sprenge om natten. Ifølge Gilje foregår det heller ikke nattlig sprengningsarbeid på Hundvåg i dag.

Entreprenøren kan likevel jobbe om natten, så lenge de forholder seg til reglene. Og reglene er de samme for de to tunnelene, ifølge delprosjektleder Gilje.

– Livskvaliteten blir forringet

Arbeidet på Hundvåg skal foregå i flere år, og Gilje kan forstå frustrasjonen.

– Vi har forståelse for at det er sjenerende å ha bygg- og anleggsarbeidere i nærheten av boligen sin, men vi forholder oss til de lover og regler og retningslinjer som har kommet i forbindelse med bygg- og anleggsarbeidet, sier hun.

Beboerne mener likevel bråket er mer enn de bør tåle.

– Dette er en del prosent av livet ditt, og hvis du skal bo med støyen og støvet som er her, blir livskvaliteten forringet, sier Bjarne Lunde.