Hopp til innhold

– Banken misbruker avisas troverdighet

Aftenblad-journalist føler seg utnyttet av Sandnes Sparebank, som har brukt hele artikkelen hans i en omfattende reklamekampanje.

Sandnes sparebanks reklame med Aftenbladet

Aftenbladets artikkel, slik den er gjengitt av Sandnes Sparebank henger på 160 busskur i Stavanger-området.

Foto: Anett Johansen Espeland / NRK

OPPDATERT: Stavanger Aftenblad og Sandnes sparebank er enige om at de 160 reklameplakatene skal fjernes i løpet av et par dager.

– Det er ikke noe vondt blod mellom oss og banken, men vi er nå enige om at plakatene skal fjernes i løpet av et par dager, sier sjefredaktør Lars Helle.

Artikkel havnet i busskur

– Her brukes en redaksjonell artikkel av en aktør med kommersielle interesser, sier journalist i Stavanger Aftenblad, Dag-Henrik Fosse.

22. april skrev han artikkelen «Har du stålkontroll, får du bedre bankrente». Nå har den havnet på 160 reklameplakater fra Sandnes Sparebank, som henger på busskur i Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg.

– Jeg føler at jeg og Aftenbladet blir misbrukt. I dette yrket etterstreber vi å opprettholde et klart skille mellom kommersiell og redaksjonell virksomhet, sier han.

– Har tråkket over noen grenser

Dag-Henrik Fosse

Journalist i Stavanger Aftenblad, Dag-Henrik Fosse har byline på artikkelen som er brukt i reklamen.

Foto: Stavanger Aftenblad

– Her kan man få et inntrykk av at Aftenbladet går god for reklamekampanjen til Sandnes Sparebank. Og det gjør ikke mediehuset, sier Fosse.

Reklameplakaten i busskurene er usedvanlig rik på tekst. Sandnes Sparebank har tatt Fosse artikkel, som dekket to-tredeler av avissiden, lagt til ordet «faksimile», og merket en del sitater med gul markør – som f.eks. «laveste rente» og «bedre rente enn andre landsdekkende banker». Under artikkelen står bankens logo, og reklame for laveste rentesats.

– Det er forskjell på å gjengi en artikkel i sin helhet og å vise en liten faksimile, eventuelt ved å flette inn og sitere mediet, men den formen dette har fått virker veldig rart. Her har de nok tråkket over noen grenser, sier Fosse.

Sandnes sparebanks reklame med Aftenbladet

Sandnes sparebanks reklame basert på Stavanger Aftenblads artikkel.

Foto: Anett Johansen Espeland / NRK

Godkjente ikke reklamebruken

– Den går nok lengre enn det jeg mener faksimileretten tilsier, men det er en ulovfestet regel, så det er vanskelig å bedømme det, sier redaktør Lars Helle i Stavanger Aftenblad.

Han godkjente aldri bruken av artikkelen i dette omfanget.

– Vi ble kontaktet om dette, så alt er gjort ryddig i forkant. Men det har skjedd en kommunikasjonssvikt etter hvert, som gjorde at dette fikk et utslag som ikke helt passer oss. Når publikum ser en Stavanger Aftenblad-side skal de vite at det er Aftenbladet, og at vi ikke er en aktør for andre. Når det blir så utpreget som dette, er det problematisk. Det er ikke uvanlig at faksimiler blir brukt i annonsevirksomhet, men det er størrelsen og bruken her som er problematisk. Vi kunne snakket bedre sammen, sier han.

– Har autoritet

Så hvorfor sakset banken en avisartikkel i stedet for å finne på sin egen reklame? Fasett reklamebyrå, og daglig leder Pål Hjorth Berge, står bak kampanjen.

– Vi bruker gjerne kilder til å understøtte det vi vil kommunisere, og Aftenbladet har autoritet som en troverdig kilde. Det var ønske om en redelig og tydelig kommunikasjon, sier Berge.

Journalist Dag-Henrik Fosse mener det må være mulig å skrive positivt om bedrifter når de fortjener det, uten dermed å bli misbrukt i reklameøyemed. Ifølge redaktøren har saken vært en lærepenge for Aftenbladet.

– Vi må først finne ut hva som har skjedd hva som har skjedd, og hvor feilen ligger. Vi får ta dette som god læring for reklamebyrået, oss og annonsøren, sier Lars Helle.