Hopp til innhold

– Må lære å være storbyregion

Bilkøene vil ikke forsvinne med bybane eller bussvei, sier den nye samferdselssjefen. Han mener trafikkproblemene er langt mer sammensatt.

E39 Stavanger

Stavangerregionen har en stor utfordring når det kommer til infrastruktur. Hvordan de skal løses er ikke alle enige om.

Foto: Kirsti Wilhelmsen / NRK

– Hverken bussvei eller bybane vil føre til at bilkøene på Nord-Jæren forsvinner, sier påtroppende samferdselssjef i Rogaland, Gottfried Henzerling.

Samtidig som både sentrale politikere og næringstopper mener trafikkproblemene er regiones viktigste utfordring, mener Heinzerlink at målene som er satt ikke alltid samsvarer med viljen og evnen til å løse problemene.

Tror ikke på at 40 prosent vil reise kollektivt

NRK følger trafikken

Hver dag er det lange køer på motorveien og flere steder i regionen.

Foto: Terje Bendiksby / Scanpix
Gottfried Heinzerling

Gottfried Heinzerling er ny samferdselssjef i Rogaland.

Foto: Kaj Hjertenes / NRK

I går fikk regionens toppolitikere og næringslivssledere høre hvordan den ventede veksten i regionen skal takles. Titusener av nye arbeidsplasser planlegges på Forus, farten i boligbyggingen skal økes og bybane eller bussvei skal løse transportproblemene.

I går la også Forus Næringspark frem tall som viser at Forus vil ha 70 000 arbeidsplasser om femten år. Målet er at 40 prosent skal reise kollektivt. Det tror ikke påtroppende samferdselssjef Gottfried Heinzerling i Rogaland på.

– Nei det gjør jeg i utgangspunktet ikke. Jeg er litt skeptisk til slike tall. Det å gå opp fra 5 til 40 prosent, en åttedobling, er ikke noe jeg kjenner til at noen by eller region noen gang har klart å gjennomføre, sier Heinzerling.

Viser til nye næringsområder

Bybane eller bussvei er av mange politikere sett på som den store løsningen på regionens transportprobemer. Henzerling mener hverken bybane eller bussvei vil medføre at køene forsvinner. Problemene er mer sammensatt enn som så.

Det handler om alternative reisemåter, hvor boliger plasseres og ikke minst nye næringsarealer, mener Heinzerling.

– I et mer kortisiktg 10-15-års perspektiv bør en tenke grundig gjennom om en ikke i langt større grad kan bruke Paradis, Jåttåvågen, Hillevåg eller Sandnes sentrum, sier han.

Forus vest

I dag jobber 40.000 mennesker på Forus, og 30.000 flere skal det bli.

Foto: Tor Andre Eide/Hinna Park

– Bolig og transport

– Vi trenger en bedre infrastruktur for å klare å håndtere veksten. Det virker ikke som veksten er noe problem, men det å håndtere den derimot, sier konsernsjef i Lyse, Eimund Nygård.

I likhet med andre næringstopper og sentrale politikere mener han transportproblemene sammen med boligbygging er regions største utfordringer i årene fremover.

– Det er bolig og transport. Det er det vi må gjøre noe med, sier Atle Simonsen i Fremskrittspartiet.

– Infrastruktur er løsningen

Cecilie Bjelland - AP

Cecilie Bjelland (Ap).

Foto: Ole Andreas Bø / NRK
Christine Sagen Helgø

Christine Sagen Helgø (H).

Foto: Høyre

Stavangerpolitikkens to førstedamer er enige.

– Bolig og transport er de to tingene vi må ta tak i fortest mulig. Der henger vi stygt bakpå. Dersom vi skal klare å fortsette denne veksten og være en motor i Norge når det gjelder næringslivsvekst må vi løse de to problemene så fort som mulig, sier Cecilie Bjelland (Ap).

– Den aller viktigste utfordringen er å løse infrastrukturtiltaken. Hvis vi gjør det klarer vi å tilfrettelegge for flere boliger og for flere næringsområder. Infrastruktur er løsningen på veldig mange utfordringer, sier ordfører i Stavanger, Christine Sagen Helgø (H).

– Regionen er i en læringsprosess

Politikerne har satt seg klare mål. Flertallet går for bybane. Volumet på nye boliger er tallfestet, og de fleste arbeidsplassene skal fortsatt legges til Forus. Men i går la analyseselskapet Asplan Viak frem tall som viser at målet for boligbyggingen er for lavt.

Samtidig mener påtroppende samferdselssjef Gottfried Heinzerling at transportløsningene for fremtiden må sees i sammenheng med næringsutbyggingen. Han etterlyser bedre samsvar mellom mål, vilje og evne til å gjennomføre tiltak.

– Jeg tror regionen er i en reell læringsprosess med å forstå at de nå er en storbyregion. Vi må jobbe hardt med å få til at det blir noe av det, og se på de ulike virkemidlene. Hva hjelper hvor, og i hvilken grad, sier han.