Hopp til innhold

Hektisk ved Hamen

Det vernede norske skipet MS Hamen lekker, og redningsarbeidet pågår for fullt i Sverige.

Kustbevakningen ved MS Hamen

HEKTISK AKTIVITET. I flere dager har den svenske kystvakta og eierne av MS Hamen jobbet med å lense skipet for vann. Frykten er at skipet går ned igjen, før det skal taues vekk fra området, slik det gjorde i mars i år.

Foto: Privat

For få dager siden ble det klart at MS Hamen igjen var i ferd med å synke.

Naboer i området der skipet ligger, på svensk side av Iddefjorden, kom til og fikk varslet Strømstad kommune.

Kommunen på sin side tok kontakt med eierne og Kustbevakningen, og lensearbeidet ble igangsatt.

- Etter at vi varslet Strømstad kommune har det vært hektisk aktivitet ved skipet. Lensearbeidet har pågått daglig i flere dager, forteller Rune Karlsson, som bor rett ved skipet, til nrk.no.

Les også:

Olje rundt MS Hamen

OLJE RUNDT SKIPET. Det er lagt ut oljelenser rundt skipet, men på strendene og i vannet er det nå et slør av olje etter at det igjen har begynt å ta inn vann.

Foto: Privat

Oljesøl i vannet

Det norske skipet MS Hamen - som ligger i Iddefjorden på svensk side, skulle ha vært flyttet til den 1. mai i år.

Eierne har anket Västra Götalds länsstyrelses vedtak om at skipet skal vekk 1. mai, og i påvente av Vänersborgs tingsretts miljødomstol fatter sin avgjørelse på anken, ligger skipet fortsatt på svensk side av grensefjorden, der det oppfattes som et miljøproblem.

I begynnelsen av mars i år sank aktereden på skipet, og det ble stående på bunnen.

Etter å ha berget MS Hamen i mars, avblåste eierne operasjonen, fordi de var usikre på om det kom til å komme mer penger til skipet fra Riksantikvaren, slik de er lovet.

Lensepumpene har gått i ett de siste dagene, for skipet tar fortsatt inn vann, og i forrige uka var MS Hamen igjen i ferd med å synke på svensk side av grensefjorden mellom Norge og Sverige.

- Det er oljesøl i vannet rundt MS Hamen, og både Kustbevakningen og representantanter for eierne er ved skipet. Pumpene går, og dykkere skal nå sjekke lekkasjene ombord, forteller nabo Rune Karlsson, som følger aksjonen tett.

Les også:

Kustbevakningen ved MS Hamen

DYKKERE TETTER LEKKASJE. Den svenske kystvaktas lenseskip jobber med å tømme bakre lasterom for vann. Ved 14-tiden tirsdag, kom en norsk båt med dykkere til Hälle.

Foto: Privat

Skulle ha vært hugget

MS Hamen skulle opprinnelig ha vært hugget opp på Hälle på svensk side av Iddefjorden, der skip har vært skrotet og solgt som stål til gjenbruk i årtier.

Men skipet, som er bygget i England i 1949, ble oppdaget av norske interessenter og kjøpt av Stifelsen MS Hamen, og er ifølge stiftelsen selv i veldig dårlig stand. MS Hamen tar inn vann både over og under vannflaten.

Skipet skal være det eneste gjenværende i sitt slag, som har gått i Nordsjø- og Østersjøfart, og er nå vernet i Norge. Eierne ønsker at skipet skal bli et flytende museum.

Det er ikke kjent hvor skipet kan havne i Norge, etter at det er satt i stand, og det er så langt også usikkert hvor det skal slepes for dokksetting og akutt oppussing for å unngå at det synker flere ganger.

Stiftelsens leder, Arne Øistein Holm, sier til Sveriges Television at det er innhentet pristilbud for å sette skipet i dokk, både i Norge og i utlandet.

Han sier det haster med å få igang et slikt arbeid.

Kan miste vernestatus

Etter at Stiftelsen MS Hamen fikk 450 000 kroner til sikring av skipet fra Riksantikvaren i desember i fjor, har det kommet krav fra Riksantikvaren om at det redegjøres for hvordan pengene er brukt, før mer penger utbetales.

Hos Riksantikvaren er man i ferd med å miste tålmodigheten med stiftelsen som vil verne M/S Hamen.

Seksjonsleder Alexander Ytterborg hos Riksantikvaren sier at det som nå skjer i Iddefjorden helt og fullt er eiernes ansvar.

Ytterborg sier at dersom svenske myndigheter nå krever skipet fjernet som skrot, kan MS Hamens vernestatus bli trukket tilbake.

- Vi får avvente en eventuell henvendelse fra svenske styresmakter. Så får vi vurdere en slik henvendelse når den konkret kommer, både i forhold til vernestatus og det som skal skje videre, sa Ytterborg til nrk.no, da skipet sank i mars i år.

Han sier det har så langt ikke kommet noen formell henvendelse til Riksantikvaren fra svenske myndigheter av dette slaget.