Hopp til innhold

Avviser pengekrav fra Hamen-eiere

Riksantikvaren krever at eierne av MS Hamen viser kvitteringer for pengebruk, før det kan bli snakk om mer penger.

M/S Hamen

BRYR SEG IKKE OM SVENSK KRITIKK. Svensk kritikk preller av på Riksantikvaren - som avviser krav om å bruke mer penger til å redde MS Hamen fra å synke i Iddefjorden.

Foto: Pål Andersen/NRK

I flere år år har MS Hamen ligget med norsk vernestatus på svensk side av Iddefjorden, som grenser mellom Norge og Sverige.

Skipet er i sterkt forfall, og i mars i år gikk akterenden på skipet ned og ble stående på bunnen.

Etter en bergingsaksjon flyter MS Hamen igjen, men tar fortsatt inn vann..

Arne Øistein Holm, som er styreleder i Stiftelsen MS Hamen, sa til nrk.no forrige uke at bergingen er stoppet fordi pengene er brukt opp.

Les også:

MS Hamen

STOD PÅ BUNNEN. I mars i år stod MS Hamen på bunnen av Iddefjorden med akterenden.

Foto: Privat

– Avviser pengekrav

Strømstad kommune har forsøkt å legge press på Riksantikvaren, for at stiftelsen som eier skipet skal få mer penger, og dermed bli istand til å holde skipet flytende frem til det skal taues vekk den 1. mai i år.

– Om man har tatt en form for beslutning om å støtte opp under et fartøy, og skipet ligger i nød, så må man sørge for at skipet kommer ut av nødsituasjonen, sier fungerende miljøsjef i Strømstad kommune Michael Olsson til nrk.no.

Han er redd skipet synker, og krever mer penger til stiftelsen, så skipet kan taues vekk fra svensk område når isen går.

Men Riksantikvaren stiller seg helt avvisende til å bruke mer penger.

– Eierne har fått 450 000 kroner utbetalt i desember i fjor til å sikre skipet, akkurat slik de har bedt om.

Nå må de vise regninger for hva pengene er brukt til, før vi vil vurdere dette med bevilgninger videre, sier seksjonssjef hos Riksantikvaren Alexander Ytterborg.

Les også:

- Eiernes fulle ansvar

Stiftelsen som eier MS Hamen har fått i alt to millioner kroner til skipet.

Det gjenstår nå 1,5 millioner av bevilgningen, som skal gå til å sette skipet i stand i dokk så det ikke synker igjen.

Men det er uaktuelt å betale ut mer nå fra Riksantikvarens side, selv om skipet tar inn vann og kan komme til å synke igjen.

– Dette er en lang historie, som knytter seg til forvaltningen - eller mangelen på forvaltning, av dette fartøyet. Det som nå skjer er eiernes fulle og hele ansvar, sier Alexander Ytterborg til nrk.no.

Skulle vært hugget opp

MS Hamen er bygget i England i 1949, og er det eneste gjenværende i sitt slag, som har gått i Nordsjø- og Østersjøfart.

Skipet er nå vernet i Norge - en status som kan bli fratatt skipet, men er ikke registrert som et "kulturminne".

MS Hamen skulle ha vært hugget opp på Hälle på svensk side av Iddefjorden på slutten av 90-tallet, men en stiftelse fikk kjøpe skipet med midler fra Kulturrådet.

Siden har MS Hamen ligget og rustet opp, og er i Sverige betraktet som et miljøproblem.

Flere ganger har skipet fått slagside og vært lenset, og Strømstad kommune har pålagt eierne å flytte skipet, uten at dette har lyktes.

Video 076e75fc-9d8e-4bb1-badc-aaef91d7d4a1.jpg