Hopp til innhold

- Nå må Hamen vekk!

Nordavinden har fjernet isen rundt MS Hamen i Iddefjorden. Naboene krever skipet fjernet.

MS Hamen

ISFRITT FOR HAMEN. Ferske bilder fra Iddefjorden viser at nordavinden har fjernet isen rundt problemskipet. Nå forventer naboene at skipet blir fjernet.

Foto: Privat

MS Hamen er fra 2004 eid av Stiftelsen M/S Hamen som driver med fartøyvern.

Skipet har til nå vært beskrevet av Riksantikvaren i Norge som vel verdt å ta vare på, og M/S Hamen er ført opp på Riksantikvarens liste over kulturminner som er bevaringsverdige.

Men naboer til det gamle norske lasteskipet på Hälle og Strømstad kommune frykter at skipet skal bli liggende på bunnen av Iddefjorden på svensk side.

Nå har isen gått i Iddefjorden, og det forventes at eierne følger opp påbud om å fjerne skipet.

Les også:

MS Hamen

KAN HUN TAUES? Eierne av MS Hamen har fått skipet til å flyte igjen, etter at det sank i mars i år. Spørsmålet nå blir om skipet er såpass sjødyktig at det kan taues til en dokk for istandsetting.

Foto: Privat

- Skipet må vekk nå!

- Det er en god nyhet at isen nå er borte. Nå må svenske og norske myndigheter sørge for at MS Hamen blir fjernet herfra en gang for alle, sier Rune Karlsson, som er en av naboene som har engasjert seg sterkt i skipets skjebne.

Det var 60 centimeter tykk is i Iddefjorden, da MS Hamen i begynnelsen av mars i år sprang lekk, og sank.

Isbryter måtte leies inn, dykkere tettet skipet, og man fikk hevet det via lensepumper.

- Nå flyter MS Hamen fortsatt ved hjelp av lensepumpene, men vi kan ikke ha denne usikkerheten lenger. Vi snakker om en potensiell norsk miljøbombe, som ligger på overtid her i Sverige.

Både norske og svenske naboer, på begge sider av fjorden, krever nå at myndighetene tar ansvar og sørger for at kravene til eierne følges opp, sier Karlsson til nrk.no.

Les også:

Har fått frist til 1. mai

Stiftelsen MS Hamen har fått frist fra Västra Götalands länsstyrelse til 1. mai i år, med å flytte skipet.

Etter det kan det bli bøter på 30 000 kroner per måned, dersom ikke skipet blir tatt bort.

Men Stiftelsen MS Hamen kan ikke love at skipet fjernes til den tid.

Da Sveriges Television Västnytt snakket med styreleder i stiftelsen, Arne Øistein Holm, under redningsaksjonen i mars, ville han ikke kan gi løfter om at skipet fjernes før 1. mai.

- Jeg har sluttet å love, når det gjelder slikt som dette. Det er fortsatt mange usikkerhetsfaktorer, sa han.

Stiftelsen har innhentet pris på å få dokksatt skipet, og samtidig anket påbudet om å flytte skipet den 1. mai til Vänersborgs tingsrätts miljødomstol.

MS Hamen

TRIST SYN. I begynnelsen av mars i år sprang MS Hamen lekk og ble stående med akterenden på bunnen av Iddefjorden.

Foto: Privat

Krav om rapportering

Stiftelsen MS Hamen har fått 450 0000 kroner til å sikre skipet. Pengene ble utbetalt av Riksantikvaren i desember i fjor.

Nå gjenstår 1,5 millioner kroner av Riksantikvarens bevilgning på totalt to millioner.

Riksantikvarens seksjonsleder Alexnder Ytterborg sa i mars til nrk.no at han vil se bilag på hva pengene så langt er benyttet til, før mer utbetales.

Stiftelsen MS Hamen ga uttrykk for at de ville stoppe det videre arbeidet med båten, etter at de hadde hevet det , og eierne oppga da pengemangel som årsak.

En rapport fra Stiftelsen MS Hamen er ventet hos Riksantikvaren i løpet av de nærmeste dagene.

- Beskyttet av Norge

MS Hamen skulle opprinnelig ha vært hugget opp på Hälle på svensk side av Iddefjorden, der skipet har ligget.

Men MS Hamen - som er bygget i England i 1949, ble oppdaget av norske interessenter og ble kjøpt for en symbolsk sum av en stiftelse.

Skipet skal være det eneste gjenværende i sitt slag, som har gått i Nordsjø- og Østersjøfart, og er nå vernet i Norge.

- Det er jo dette som er problemet. Skipet er beskyttet av Norge som et verneverdig minne, mens vi her ved Iddefjorden oppfatter skipet som et miljøproblem.

Nå håper jeg Strømstad kommune, og Västra Götalands län gjør Riksantikvaren tydelig oppmerksom på svensk standpunkt i denne saken, og at Riksantikvaren eventuelt fjerner skipets vernestatus, slik at det kan bli hugget opp - dersom ikke fristen på 1. mai kan holdes, sier Rune Karlsson til nrk.no.

Video 076e75fc-9d8e-4bb1-badc-aaef91d7d4a1.jpg