Hopp til innhold

En million flere bussreiser

I Trondheim er det registrert en million flere bussreiser i år enn i fjor. I tillegg er det solgt 300.000 flere billetter på regionbussene.

Kø i Lisboa

AtB har registret 25 % næmere reising siden januar 2011.

Foto: PATRICIA DE MELO MOREIRA / Afp

Trondheimsbussene har opplevd en formidabel vekst det siste året. Tore Langmyr, transportplanlegger i kommunen, er fornøyd.

– Dette er en del av en målrettet plan for å gjøre Trondheim kommune mer miljøvennlig. Innen 2018 skal 50 % av all trafikk i byen være kollektiv, syklende eller gående. Disse tallene viser at vi er på god vei, sier Langmyr.

Flere reisende etter takstreduksjon

buss.

Flere reiser med buss både i trondheim og innad i Sør-Trøndelag, viser nye tall.

I 2011 ble takstene på buss i Trøndelag redusert. Det er hovedårsaken til at 25 % flere reiser med buss i Trondheim i dag, men ikke den eneste grunnen, mener Langmyr.

– Prisreduksjonen er nok hovedgrunnen til at flere reiser med buss. I tillegg har vi fått større og bedre busser, bedre ruteinformasjon flere trondhjemmere og gode kollektivfelt.

Det har likevel lenge vært debatt om bussprisene i Trondheim. Da billettakstene gikk ned, gikk prisene for enkeltbillett opp.

– Vi har merket at færre kjøper enkelbillett. Før kom over halvparten av bussinntektene gjennom billettsalget. Nå er disse inntektene fra billetsalg halvert. De fleste kjøper seg kort, sier Langmyr.

– Nye busser koster

Siden 2010 har trondhjemmerne erfart at kommunen satser på miljøvennlig trafikk. Samtidig som busstilbudet er utbedret, har kommunen fått flere bomstasjoner. Det har redusert biltrafikken med 10 %, og Langmyr lover at det skal bli dyrere å være bilist i Trondheim.

– Fram mot 2014 skal det bli bedre gå- og sykkelmuligheter i Trondheim. Samtidig blir det også flere bomstasjoner, sier han.

Bompengene går direkte i kommunekassa, og er med på å finansiere nye busser og utbedre kollektivtilbudet i byen. Kommunen har ikke tjent penger på å kjøpe nye busser, sier Langmyr.

– Det koster å kjøpe nye busser. Men her og nå må en se på hva en vinner med å satse på kollektivtransport: Vi blir mer miljøvennlig og vi vinner samfunnsøkonomisk.

Tenker på bybane

Selv om bussene blir stadig fullere, utelukker ikke Langmyr bybane i Trondheim.

– Vi har diskutert det, og kommunen behandler et forslag om en forlengelse og utbedring av Lian-trikken, sier han.

– Da er det snakk om en bane gjennom Buran og Valentinlyst og opp til Dragvoll

Busser trondheim

Kommunen har anskaffet seg flere busser, dessuten har det blitt mer behagelig å kjøre buss, sier Tore Langmyr