Trondheimsbussene har opplevd en formidabel vekst det siste året. Tore Langmyr, transportplanlegger i kommunen, er fornøyd.
– Dette er en del av en målrettet plan for å gjøre Trondheim kommune mer miljøvennlig. Innen 2018 skal 50 % av all trafikk i byen være kollektiv, syklende eller gående. Disse tallene viser at vi er på god vei, sier Langmyr.
Flere reisende etter takstreduksjon
I 2011 ble takstene på buss i Trøndelag redusert. Det er hovedårsaken til at 25 % flere reiser med buss i Trondheim i dag, men ikke den eneste grunnen, mener Langmyr.
– Prisreduksjonen er nok hovedgrunnen til at flere reiser med buss. I tillegg har vi fått større og bedre busser, bedre ruteinformasjon flere trondhjemmere og gode kollektivfelt.
Det har likevel lenge vært debatt om bussprisene i Trondheim. Da billettakstene gikk ned, gikk prisene for enkeltbillett opp.
– Vi har merket at færre kjøper enkelbillett. Før kom over halvparten av bussinntektene gjennom billettsalget. Nå er disse inntektene fra billetsalg halvert. De fleste kjøper seg kort, sier Langmyr.
– Nye busser koster
Siden 2010 har trondhjemmerne erfart at kommunen satser på miljøvennlig trafikk. Samtidig som busstilbudet er utbedret, har kommunen fått flere bomstasjoner. Det har redusert biltrafikken med 10 %, og Langmyr lover at det skal bli dyrere å være bilist i Trondheim.
– Fram mot 2014 skal det bli bedre gå- og sykkelmuligheter i Trondheim. Samtidig blir det også flere bomstasjoner, sier han.
Bompengene går direkte i kommunekassa, og er med på å finansiere nye busser og utbedre kollektivtilbudet i byen. Kommunen har ikke tjent penger på å kjøpe nye busser, sier Langmyr.
– Det koster å kjøpe nye busser. Men her og nå må en se på hva en vinner med å satse på kollektivtransport: Vi blir mer miljøvennlig og vi vinner samfunnsøkonomisk.
Tenker på bybane
Selv om bussene blir stadig fullere, utelukker ikke Langmyr bybane i Trondheim.
– Vi har diskutert det, og kommunen behandler et forslag om en forlengelse og utbedring av Lian-trikken, sier han.
– Da er det snakk om en bane gjennom Buran og Valentinlyst og opp til Dragvoll