Hopp til innhold

Vil ikke gi opp bybanedrømmen

Tross negative rapporter om bybane i Trondheim, krever de rødgrønne saken utredet nok en gang. Det får opposisjonen til å se rødt.

Video BYBANE-180810-ST-182818-SI_TL.mp4

De rødgrønne vil ha en ny utredning om bybane i Tronheim.

– En ny utredning er helt unødvendig, sier kommunalråd for Fremskrittspartiet, Kristian Dahlberg Hauge til NRK.

Rapporter og utredninger slår entydig fast at bybane verken er lønnsomt eller bedre for de reisende i Trondheim.

Likevel ønsker de rødgrønne at saken blir utredet nok en gang.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Kristian Dahlberg Hauge i Frp

Kristian Dahlberg Hauge (FrP) mener det er helt unødvendig med en ny utredning om bybane i Trondheim.

Foto: Bent Lindsetmo

– Det er både urealistisk og umulig å innfri de kravene som rapporten sier. Dette er tåkelegging i stedet for å ta et klart standpunkt, sier Dahlberg Hauge.

Hva mener du om bybane i Trondheim? Si din mening nederst i artikkelen.

Vil ha skinner der bilene kjører i dag

Geir Waage

Geir Waage (Ap) vil ha en ny utredning.

Foto: Frank Almås / NRK

Kommunalråd for Arbeiderpartiet, Geir Waage, har en annen oppfatning.

Han ser for seg at en bybane vil være veldig nyttig ettersom befolkningstallet i Trondheim øker i årene framover.

– Jeg ser for meg at vi om 30-40 år har et omvendt kollektivfelt, med skinner i midten der bilene går i dag. Slik kan man frakte folk gjennom byen og ut til de nye sentrumsnære bydelene, sier han.

Ønsker å holde muligheten åpen

Harald Nissen

Harald Nissen fra Miljøpartiet de Grønne er positiv til bybane.

Foto: Bent Lindsetmo / NRK

Bergen fikk sin bybane tidligere i sommer. Problemet for Trondheim er at befolkningsgrunnlaget ikke er godt nok.

– Vi vil holde muligheten åpen, fordi vi ikke vet hvordan fremtidsbildet blir, sier Waage, og får støtte av Harald Nissen fra Miljøpartiet de Grønne.

– Visjonen er å komme fra Tyholt til sentrum på fem minutter. Vi synes dette er en så fascinerende tanke at vi fortsatt vil gi den en mulighet i Trondheim, sier han.