Høyt fravær, konsentrasjonsvansker og dårlig nattesøvn. Årsakene er mange til at et vitnemål kan bli dårligere enn en videregåendeelev ønsker seg.
Enkelte av ungdommene som var på Utøya, vil trolig få betydelig dårligere resultater når de går ut av videregående skole enn de ville fått dersom de hadde sluppet å oppleve det de gjorde 22. juli 2011.
- Les også: Utøya-ungdom dropper ut av skolen
Støttegruppa bekymra
– Vi er bekymra for disse elevene, sier Tove Selbekk, leder i Støttegruppa etter 22. juli i Sør-Trøndelag.
Hun sier det er viktig at utdanningsmyndighetene tar hensyn når disse elevene nå skal søke om opptak til høyere utdanning.
For eksempel bør det legges til rette slik at elevene kommer inn på studiesteder nært hjemstedet, dersom de ønsker det, mener Selbekk.
- Les også: Vil tilby Utøya-ofre skreddersydd skole
Særskilt vurdering mulig
Det finnes allerede gode muligheter for å ta slike hensyn innafor dagens regelverk. Det sier Elisabet Dahle som er statssekretær i Kunnskapsdepartementet.
Dersom en elev kan dokumentere at karakternivået har gått ned etter en hendelse, kan vedkommende søke om særskilt vurdering ved opptak til høyere utdanning.
En elev som har fått merkbart dårligere karakterer etter hendelsene 22. juli, kan altså be om å bli vurdert individuelt på bakgrunn av tidligere karakterer. Det er universiteter og høyskoler som avgjør slike søknader.
- Les også: Må få erstatning for dårlige karakterer
Samling for berørte skoler
I dag og i morgen er representanter fra skoler som er berørt av Utøya-tragedien, samla på Gardermoen. 57 skoler og elleve skoleeiere deltar.
Målet for samlinga er å informere om hvordan man kan legge til rette for de berørte elevene innafor dagens regelverk, og å dele erfaringer. Rektor ved Byåsen videregående skole i Trondheim, Geir Vikan, er til stede på samlinga.
Legger til rette
– For at vi skal kunne gi eleven en karakter, må vi vite hva eleven kan, sier Vikan. Men skolen hans strekker seg langt for å legge til rette for at elevene skal fullføre skolen med så gode karakterer som mulig.
De som trenger det får ekstra støtteundervisning. Elevene kan også få gjennomføre prøver i separate rom slik at de slipper å sitte blant andre.
Byåsen videregående skole har seks elever som var på Utøya. Hver enkelt av disse har sitt eget opplegg.
– Vi prøver å sørge for at de får den omsorgen, støtten og veiledninga de trenger, sier Vikan.