Hopp til innhold

Utøya-ungdommer dropper ut av skolen

Mange av ungdommene som var på Utøya slutter på skolen eller har kjempehøyt fravær.

Utøya
Foto: Bendiksby, Terje / SCANPIX

Den siste tida har den nasjonale støttegruppen etter terrorangrepet 22. juli fått meldinger om flere tilfeller rundt om i landet hvor ungdommene dropper ut av skolen eller studier, skriver Adresseavisen.

Nestlederen i støttegruppa, Tove Selbekk, reagerer på at det er svært ulik praksis på hvordan skolene følger opp elevene.

–Enkelte elever har allerede fått høre at de har så mye fravær at de ikke kommer til å få godkjent fagene uansett. Det blir helt feil utgangspunkt, sier Selbekk til avisa.

Det finnes ingen nøyaktige tall på hvor mange berørte som etter terrorangrepet som har sluttet på skolen, med studier, i lærlingsplass eller jobb.

Muligheter for tilrettelegging

I Sør-Trøndelag har de foreløpig ikke fått tilbakemeldinger på at noen har sluttet, men de vet at mange fortsatt sliter.

– Vi har en veldig oppmerksomhet mot disse elevene, og vi vil vise stor fleksibilitet. For dem som sliter, kan det handle om ting som mareritt, tapt nattesøvn og dårlig konsentrasjon, sier fylkesdirektør for opplæring Inger Christiansen i Sør-Trøndelag fylkeskommune.

Hun påpeker at det skolen skal måle er læringsutbytte og ikke fravær. Skolene skal ha muligheter til å legge ting til rette for de som har behov.

– Alt fravær kommer på vitnemålet. Men det kan legges ved en dokumentasjon som forklarer hvorfor fraværet er stort. Et slikt vedlegg kan også inneholde dokumentasjon fra fastlege og psykolog, sier Christiansen.

– Redd for stigmatisering

Nestlederen i den nasjonale støttegruppen mener derimot at fravær som skyldes terrorangrepet ikke bør stå på vitnemålet i det hele tatt.

– Dersom dette fraværet blir dokumentert i et eget vedlegg, vil både fremtidige skoleinstanser og arbeidsgivere få vite at vedkommende var på Utøya 22. juli. Ungdommene ønsker å komme bort fra at alle vet at de var på øya under massedrapet. Det blir en fremtidig stigmatisering som de må få slippe, sier Selbekk.

Hun mener foreldrene til ungdommene må kontakt med skolen for å få til ordninger.

– Foreldre må i samråd med ungdommene ta initiativ til et møte med kontaktlærer og en person ved skolen med beslutningsmyndighet. De har krav på tilpasset undervisning ifølge utdanningsløven. Dette kan bety at de for eksempel kan få tilsendt e-post med pensumet som gjennomgås på skolen de dagene de ikke klarer å møte.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.