Hopp til innhold

Ny skrekkvår på Nordlandsbanen

Kun sju av ti tog på Nordlandsbanen har vært i rute så langt i år. Det gjør strekningen til landets nest verste langdistansestrekning.

Aller verst er Ofotbanen, hvor bare halvparten av togene var i rute. Av andre strekninger som har slitt med å holde ruta så langt i år er mellomdistansetogene på Dovrebanen hvor seks av ti tog var i rute.

Landets mest punktlige tog er lokaltoget mellom Bergen og Arna og Flytoget, hvor ni av ti tog er i rute.

Her kan du sjekke punktligheten på samtlige togstrekninger i Norge:

Punktlighet persontog 2011

Tog

Mål om punktlighet i %

2010

Hittil i år i %

Flytoget

95

90

89

Gjøvikbanen

90

80

80

Bergensbanen (langdistanse)

90

79

68

Dovrebanen (langdistanse)

90

76

78

Nordlandsbanen (langdistanse)

90

76

72

Raumabanen (langdistanse)

90

91

88

Rørosbanen (langdistanse)

90

79

80

Sørlandsbanen (langdistanse)

90

79

78

Arendalsbanen (lokaltog)

90

79

83

Bratsbergbanen (lokaltog)

90

89

88

Flåmsbana (lokaltog)

90

86

92

Lokaltog Bergen (Arna) (lokaltog)

90

97

97

Lokaltog Salten (lokaltog)

90

88

89

Lokaltog Stavanger (Jærbanen)(lokaltog)

90

91

93

Lokaltog Trondheim (Trønderbanen)(lokaltog)

90

85

85

Vossebanen (lokaltog)

90

83

82

Drammenbanen (lokaltog Oslo-omr)

90

81

82

Hovedbanen (lokaltog Oslo-omr)

90

86

85

Østfoldbanen (lokaltog Oslo-omr)

90

87

82

Dovrebanen (mellomdistanse)

90

67

60

Vestfoldbanen (mellomdistanse)

90

79

86

Østfoldbanen (mellomdistanse)

90

87

85

Over Charlottenberg (utenlandstog)

90

70

80

Over Kornsjø (utenlandstog)

90

76

77

Over Storlien (utenlandstog)

90

89

84

Over Vassijaure (Ofotbanen) (utenlandstog)

90

58

44

Alle persontog

90

85

85

Ekspander/minimer faktaboks

Nordlandsbanen er stengt tirsdag formiddag etter at et godstog sporet av seks mil nord for Trondheim tirsdag morgen. Toget var på vei sørover fra Bodø og avsporingen skjedde i nærheten av Åsen stasjon i Levanger.

Avsporingen føyer seg inn i rekken av utfordringer med å drive jernbane i Nord-Norge uten et fjernstyringsanlegg. I Norge er det bare Ofotbanen mellom Narvik og Kiruna i Sverige som er mindre punktlig enn togene på Nordlandsbanen.

I steinalderen

– Vintreren er en konstant utfordring med snørydding, ras og telehiv. Dyrepåkjørsler medfører at togene må sakke farten. Men det største problemet er at strekningen mellom Majavatn og Bodø fortsatt mangler fjernstyring, sier banesjef Jan Birger Almåsbro som er fungerende banesjef på Nordlandsbanen til NRK.no.

Anlegget som skal effektivisere togtransporten på Nordlandsbanen skulle vært på plass i 2009, men er utsatt flere ganger. Anlegget ble aldri blitt godkjent som sikkert nok, og i mars hevet Jernbaneverket millionkontrakten med ABB.

Mastene til det nye signalanlegget har vært på plass i flere år. Likevel er det fremdeles de gamle, manuelle signalene som gjelder.

– Fra vi får klarsignal, vil det ta minst tre år før anlegget står ferdig, sier Almåsbro.

Sammen med nybygde krysningsspor, skulle det automatiske lyssignalsystemet gjøre det mulig å sende enda flere godstog avgårde på Nordlandsbanen, for kapasiteten er i dag sprengt.

Men nå er det klart at alt bli ved det gamle i enda noen år.

Likevel har personene på Nordlandsbanen høyere puntlighet i år enn i fjor vinter da bare 59 prosent av togene i rute.

Video Signalanlegg på vent

Signalanlegg på vent

Skrekkåret 2010

2010 ble et annum horibilis for norsk jernbane med forsinkelser og kaos. 2009 under ett var heller ikke bra. Samlet sett hadde alle persontog en punktlighet på 87 prosent, viser tall fra Jernbaneverket. Målet er en punktlighet på 90, noe svenskene klarer med god margin. I 2009 var 92,5 prosent av alle persontog på svenske skinner i rute, ifølge det svenske Banverket.