Hopp til innhold

Jernbanen i nord må fortsatt leve i "steinalderen"

Jernbaneverket har hevet kontrakten med selskapet som skulle utvikle og bygge fjernstyringsanlegget på Nordlandsbanen.

NSB, Nordlandsbanen

Togekspeditøren må fortsatt legge om vekselen manuelt.

Foto: Knut Rindahl

Nå vil det ta år før et nytt system er på plass.

Mastene til det nye signalanlegget har vært på plass i flere år. Likevel er det fremdeles de gamle, manuelle signalene som gjelder.

SE VIDEO:

Video Signalanlegg på vent

Hever millionkontrakten

For det automatiske signalsystemet mellom Mosjøen og Bodø, som skulle vært oppe og gått for flere år siden, har aldri blitt godkjent som sikkert nok. Og nå hever Jernbaneverket millionkontrakten med ABB.

Harald Nikolaisen

AVLYSER KONTRAKTEN: Harald Nikolaisen i Jernbaneverket.

Foto: NRK

- Det har ikke vært noe enkelt valg, sier utbyggingsdirektør Harald Nikolaisen i Jernbaneverket. - Men vi har kommet fram til at vi må anskaffe nye anlegg.

Les også: Utsett på ubestemt tid

Les også: 285 millioner til fjernstyring

Kapasiteten sprengt

Den hevede kontrakten har en totalverdi på 117 millioner kroner, der 58 av dem allerede er brukt.

Sammen med nybygde krysningsspor, skulle det automatiske lyssignalsystemet gjøre det mulig å sende enda flere godstog avgårde på Nordlandsbanen, for kapasiteten er i dag sprengt.

Men nå er det klart at alt bli ved det gamle i enda noen år.

Ut på anbud

Nå legger Jernbaneverket ny konkurranse om nytt signalsikringsanlegg ut på anbud.

- Det vil skje så raskt som mulig, og anlegget kan være ferdig ferdigstilt i løpet av 2-3 år, sier utbyggingsdirektør Harald Nikolaisen.

- Vi mener også vi har krav på erstatning, og er i forhandlinger med ABB, for å løse denne saken.

(Artikkelen fortsettter under bildet.)

Agendatog

AGENDA TOGET UNDERVEIS: En av togene som trafikkerer Nordlandsbanen.

Foto: Jens Kyed / NRK

Glad for avklaring

Ordfører i Bodø, Odd-Tore Fygle, er glad for at spørsmålet om fjernstyringsanlegget har kommet nærmere en avklaring.

- Prosjektet er i seg selv en skandale, men det er positivt at det er bevegelse i saken, sier Fygle til NRK.

Fygle sier de hele tiden har ventet på en tidsplan. - Og legges saken på anbud og blir EU-godkjent, vil vi få anlegget på plass til slutt.

Er man heldig kan kanskje noe av det signalsystemet som allerede er på plass, brukes. Er man uheldig, må alt settes opp på nytt igjen.