Direktør Elisabeth Enger i Jernbaneverket håpet hun og norsk jernbane ikke skulle måtte oppleve et år som 2009 igjen. Starten på 2010 har vært enda verre.
Les også:
Les også:
Les også:
NRK har gått gjennom de største problemene i årets første kvartal. Det er dyster lesning, og kalenderen står bare på 1. april.
For det går mot et nytt annum horibilis for norsk jernbane. Året har knapt rukket å dreie et kvartal, og listen over hendelser begynner allerede å bli faretruende lang. For i år har det gått fort og galt for norsk jernbane.
Begynner dårlig
En tunnelbrann i Asker like før nyttår gjør at året begynner med forsinkelser og innstilte tog fra vest mot hovedstaden. Det fører til forsinkelser og innstilte tog allerede fra årets første dag. Passasjerene blir stående på de togløse og iskalde perrongene i timevis uten verken oppfølging eller informasjon om når eller om toget i det hele tatt kommer.
Og det skal bli verre.
Den 7. januar har situasjonen blitt så prekær at samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) innkaller direktør Elisabeth Enger i Jernbaneverket og konsernsjef Einar Enger i NSB til et hastemøte. Der får Enger og Enger beskjed om at situasjonen for de reisende var over det Kleppa finner akseptabelt.
Ikke uten grunn. Ifølge VG er bare nær halvparten av lokaltogene i Oslo-område i rute i uke 1. På Vestfoldbanen er punktligheten så lav som 36 prosent, og på Dovrebanen er den nede i 35 prosent.
Natt til 7. januar står Bergensbanen i timevis på grunn av feil, og feilene sprer seg utover dagen. Vestfoldbanen står også i timevis, og det er en rekke andre forsinkelser i Oslo-området. På perrongene står passasjerene hutrende i sprengkulden.
Elisabeth Enger forteller samferdselsministeren at Jernbaneverket og NSB har hatt en helt ekstraordinær situasjon å håndtere i desember og de første dagene i januar etter det Enger karrakteriserer som et år (2009, red. anm) med svært mange feil.
– Vi har hatt en uakseptabelt høy feilfrekvens, men vi har ikke funnet noe mønster. Feilene i infrastrukturen har vært av forkjellige typer, sier Enger til Dagsavisen.
Hun sier videre at planene for å hindre en gjentakelse i 2010 er klare. Nå skal 470 millioner kroner brukes til å forbedre avviklingen i Oslo-området.
Men problemene bare fortsetter.
Blir verre
Søndag 10. januar er det på an igjen. Da melder NSB at to tog har revet ned hver sin kjøreledning på Oslo S og Nordstrand. Resultatet er at det ble strømløst i begge spor mellom Oslo S og Kolbotn. Alle avganger i denne retningen blir innstilt. Til alt hell for prøvede passasjerer viser kalenderen søndag kveld.
To dager senere er det Bergensbanen som er i hardt vær. Ifølge Bergens Tidende opplever banen to skinnebrudd. Ett vest for Vaksdal og ett vest for Stanghelle. Dermed må passasjerene over på alternativ transport.
Etter bare to år i jobben velger sjefen i NSB Persontog Stein Nilsen å kaste inn håndkledet 11. februar.
– Jeg er den første til å innse at dette ikke er godt nok, sa han til NTB den gangen.
Han mener problemene i jernbanen skyldes en systematisk underbevilgning til Jernbaneverket gjennom flere år.
20. februar går det troll i ord. Da har et nattlig snøfall gitt problemer med både sporveksler og togavvikling i hovedstadsområdet. Og problemene stopper ikke der heller. Fire dager senere, den 24. februar, blir et tog fullt med passasjerer stående fast i timevis i Oslotunnelen mellom Nasjonalteateret og Oslo S. Stansen skyldes at en kjøreledning har falt ned slik at strømmen forsvinner.
NSB vurderer buss fremfor skinner
Dagen etter har når Posten Norge et metningspunkt. De sier til NTB at de kommer til å flytte store deler av godstrafikken sin fra bane til vei etter lengre tids upålitelighet langt skinnegangen.
NSB er heller ikke fjernt fra samme tanke. Samme dag sier NSB til Dagsavisen at de kan tenke seg å redusere antall avganger med tog, og heller satse på å transportere sine passasjerer med buss.
– Det å innstille noen avganger og heller sette inn buss på enkelte strekninger, vil føre til større forutsigbarhet, sier informasjonsrådgiver Mai-Bente Paulsen til avisen.
Som for å understreke alvoret må Bergen stasjon stenges etter at kjøreledningen faller ned samme dag. Den siste uken i februar rapporterer Aftenposten at NSB nærmer seg ny bunnrekord i punktlighet. Bergensbanen er nede i 38 prosents punktlighet, Vestfoldbanen er nede i 44 prosents punktlighet, og på Dovrebanen er punktligheten på 38 prosent. På lokaltogene rundt Oslo blir det meldt om 68 prosents punktlighet. Målet er mer enn 90 prosent.
Når statistikken for innstilte tog for årets to første måneder blir gjort opp, viser den 250 innstilte avganger. Det er mer enn fire innstilte tog hver eneste dag i Norge.
Nye runder
Dagen før kvinnedagen, den 7. mars, bærer det løs igjen. Denne gangen er det passasjerene på Sørlandsbanen som får unngjelde. Flere hundre meter kjøreledning har falt ned ved Vennesla, og fortvilte passasjerer blir holdt inne på toget i tre timer.
– Det tok veldig lang tid før noe begynte å skje. Vi fikk ikke noe informasjon, toalettene hadde rent over og det var folk med klaustrofobi som hadde lyst til å gå ut. Det var ikke noe kult, sier passasjer Kent Olaf Steinhaug til avisen Fedrelandsvennen.
11. mars blir Nordlandsbanen stengt på ubestemt tid mellom Grong og Agle i Nord-Trøndelag etter at et ras har blokkert sporet. Togføreren på et persontog fra Trondheim til Bodø oppdager raset og får varslet.
Dagen etter skriver Adresseavisen at rekordnedbør, snøsmelting, flom og ras stenger flere jernbanestrekninger i Trøndelag. Foruten Nordlandsbanen, er også Meråkerbanen stengt på grunn av forholdene.
Bare dager senere, 19. mars, melder samme avis at Meråkerbanen er stengt på ny. Denne gangen fordi Jernbaneverket ikke har satt ut nok skilt om nedsatt hastighet på grunn av tele.
I Aftenposten kan man lese at Raumabanen er stengt mellom Åndalsnes og Dombås på grunn av rasfare. Det samme er Bergensbanen, og NTB kan opplyse at Vestfoldbanen måtte stenge fordi et ras hadde blokkert skinnegangen mellom Larvik og Oklungen.
Dødsulykken som ikke kunne skje
25. mars løper 16 godsvogner løpsk på Alnabru. Godsvognene dundrer inn på Sjursøya i mer enn 100 kilometer i timen. Når vognene stopper har tre mennesker mistet livet. Ulykken som ikke kunne skje var et faktum. Senere viste det seg at bare tilfeldigheter hindret en nær identisk ulykke fra samme sted i 2006.
Når årets tre første måneder er i ferd med å ebbe ut, kommer det endelige punktum for første kvartal. En datamaskin i Trondheim gjør at sambandet mellom togledere og togførere svikter. Resultatet er at alle tog i hele Norge står i tre timer før feilen blir rettet.
Og andre kvartal starter der det første slutter. 1. april sporer et persontog med 74 passasjerer om bord av i Brynsbakken ved Harald Hårådes plass i Oslo. Avsporingen gjør at all togtrafikk mellom Oslo, Lillestrøm og Gardermoen innstilles på ubestemt tid.