Hopp til innhold

Turister har i tjue år prøvd å leie bil hos Åndalsnes Avis

Det har vært dagligdags i Åndalsnes Avis at de blir kontaktet av turister som tror de har leid bil der. – Vi har vurdert å leie ut våre private biler, sier Åse Leren som sitter i resepsjonen til avisa.

Åse Leren i Åndalsnes Avis

Åse Leren er vant til å forklare turistene veien til AVIS bilutleie.

Foto: Evy Kavli / Åndalsnes Avis

I tjue år har de kommet innom og viftet med leiekontrakter. Turister som har leid bil for å utforske området på egen hånd. Og i tjue år har de blitt godt mottatt hos Åndalsnes Avis. Selv om avisa overhodet ikke driver med bilutleie.

Noen turister har også kommet uten å ha kontrakt med AVIS, og har villet leie bilen der. Noe som har skapt en intern spøk blant de ansatte i avisa.

– Vi har vurdert å leie ut våre egne biler. Men vi har ikke gjort det enda, sier Åse Leren som sitter i resepsjonen til avisa.

Flest turister har kommet de dagene turistbåtene har ligget inne. Og de har til gode å oppleve sure miner.

– Det har vært mye latter når vi har vist frem avisen vår og de har skjønt at vi ikke driver bilutleie, humrer Leren.

Har laget eget kart

Etter noen år fikk avisen laget seg kart som viste hvor nærmeste AVIS bilutleie ligger. Dermed ble det lettere å henvise turistene videre.

– Det er ikke alltid de har snakket så godt engelsk så da har det blitt mye fingerspråk, sier Leren.

Leren driver også campingplass så hun er vant med å vise turister hvor de skal, men noen ganger har det ikke passet like bra.

Avisa har nå tatt affære

– Noen ganger har vi det jo travelt og da kan det bli litt mye å være guide for turister i tillegg, sier Leren.

Åndalsnes Avis

Denne lappen har nå skapt en litt roligere arbeidsdag for Åse Leren.

Foto: Evy Kavli / Åndalsnes Avis

Nå har avisa tatt affære for å slippe så mange henvendelser. På døra har de nå satt opp en lapp som på engelsk forklarer at de ikke driver bilutleie, og som henviser turistene videre til riktig sted.

– Etter lappen kom opp har vi ikke fått flere besøk av turister, forteller Leren som egentlig synes henvendelsene fra turistene kun har vært koselige.