- Jeg møtte en gjeng med utenlandske gjester som sto rundt en mannlig gjest som ikke var bevisst. Det var behov for livreddende førstehjelp så da var jeg med å sette det i gang og fikk ringt 113. Ambulansen kom ganske raskt, sier Monja Mjelva.
Røde Kors hadde nylig førstehjelpskurs med de ansatte ved Hotel Union i Geiranger. I forrige uke fikk de bruk for den livreddende kunnskapen. En gjest fikk hjertestans i bassenget.
Trygghet
Sammen med de ansatte klarte hotelldirektør Monja Mjelva å få liv i mannen. Hotelldirektøren mener det var svært viktig at hun og de ansatte hadde fått et kurs i førstehjelp og bruk av hjertestarter.
- Det er med på å gi de ansatte en trygghet slik at de vet hva de skal gjøre. De legger til side alt det emosjonelle og handler praktisk. Det tror jeg skyldes at de har hatt et slikt førstehjelpskurs, sier Monja Mjelva.
Hjertestarter
Kursleder Åge Henriksen i Røde kors mener det er viktig å øke kompetansen på beredskap.
- Prosjektet og målsetninga vår er å få spredd førstehjelpskunnskap og ikke minst kunnskap om bruk av hjertestarter blant folk flest, sier Åge Henriksen.
- Når du får alvorlige hendelser som de fikk ved Union Hotell, så er det viktig at de ansatte vet hvordan de skal håndtere situasjonen, sier Henriksen.
Åge Henriksen sier at ved å ta kontakt med Røde kors kan de hjelpe med å registere hjertestarterene.