Hopp til innhold

I kjølvatnet av Leiv Eriksson

I dag gikk første lasten med flytende marmor fra Hustadmarmor i Fræna og i kjølvatnet av Leiv Eriksson til Newfoundland i Canada.

Lasteskipet Finnstraum forlater Hustadmarmor

Alle var på kaia da det første lasteskipet forlot Hustadmarmor med kurs for Newfoundland. Og en armada av småbåter fulgte etter.

Foto: Gunnar Sandvik/NRK Møre og Romsdal

 

 

Hustadmarmor

De ansatte ved Hustadmarmor og Haukås skolekorps var med å lage fest.

Foto: Gunnar Sandvik/NRK Møre og Romsdal

Store ord

- Vi sender flytende marmor over Atlanteren for å produsere det beste papiret som finns, sier Alf Reistad som er organisassjonssjef ved Hustadmarmor.

- Dette har vi drømt om lenge og nå er visjoner og håp realisert, sier administrerende direktør Sturla Steinsvik.

Romsdalsk samarbeid

Midt på dagen mandag forlot spesiallasteskipet Finnstraum - bygd ved Aker Aukra - havna ved Hustadmarmor i Elnesvågen med kurs for Newfoundland.

Lasten er flytende slurry -  eller rett og slett flytende marmor - som skal leveres til en stor papirfabrikk i Canada, der det skal lagres på enorme tanker bygd ved Midsund Bruk

Slurryen skal brukes til å glanse papir og gi det et glossy utseende.

Det hele skjer gjennom et effektivt logistikksystem utvikla i samarbeid med fagmiljøet ved Høyskolen i Molde.  

 

 

 

Bløtkakefest før første Amerikaturen

Bløtkakefest før første Amerikaturen

Foto: Gunnar Sandvik/NRK Møre og Romsdal

Bløtkake for bragden

- Vi  må bryte barrierer og gjøre det umulige, sier Sturla Steinsvik. Leiv Erikssons bragd var mye større enn vår, men også dette er en stor utfordring, sier Steinsvik. Mandag serverte han bløtkake ombord i lasteskipet før avgang fra denne tredje største havna i Norge (i tonnasje).

 - Vi skal levere slurry til den daglige produksjonen til en av de store papirfabrikkene i Canada. Vi starter med å bygge et godt renomme der borte, og så skal vi gå videre derfra.

-  Hustadmarmor har vært ledende i Europa., sier Alf Reistad.  Nå får vi  mulighet til å levere over Atlanteren og vise at norsk skipsbygging og bygging av tanker, utskiping og industrivirksomhet  kan være konkurransedyktig helt over til Canada.

- Dette er viktig å feire og det gjør vi nå med bløtkake, hornorkester og en armada av småbåter og et vikingeskip som følger frakteskipet ut av havna.

I-krafta i Romsdal

- Ifjor ble I-krafta lansert som den dominerende i området. Dette samarbeidet som nå er mellom Midsund Bruk, Aker Aukra, Hustadmarmor og Høgskolen i Molde, viser at det i Romsdal er et industri-cluster som er meget konkurransedyktig, sier Reistad.  

 

 

 

Hustadmarmor satser på sjøvegs transport

Hustadmarmor satser utelukkende på sjøvegs transport av sitt gods.

Foto: Gunnar Sandvik/NRK Møre og Romsdal

Miljøvennlig sjøveg

 Den mest miljøvennlige måte å frakte gods på i dag er sjøvegen, og det er alle enige om, sier Sturla Steinsvik.

- Allikevel så driver norske myndighetene og pålegger avgifter og skatter. Det gjør at bare den ene båten, som går mellom Brønnøysund og Elnesvågen,  må betale 20 millioner kroner i året for å få lov til å gå denne strekninga.

Havneavgift i havner vi eier sjøl , losavgift for loser som ikke kan leiden så godt som våre egne farledsakapteiner og NOx-avgift som ren beskatning.

Inn i tøft marked

Det er investert nesten 100 millioner kroner for å ta imot båtene i Canada.

- Det er en tøff jobb å komme inn på dette markedet, sier verkssjef Dr. Robert J. Petzenhauser ved Hustadmarmor. Men vi er stolte over å ha greid det.

- Forklaringen er effektivitet, sier han.

- Dette er storskaladrift, pluss motiverte medarbeidere, som har et veldig høyt kunnskapsnivå.

Også rektor ved Høyskolen i Molde, Martin Risnes, er stolt at av man kan bruke et godt fagmiljø til å jobbe sammen med lokal industri.

- Slik kan man få fram et planleggingsverktøy, som gjør at man kan få økonomi i å sende flytende marmor over Atlanteren. 

 

 

SISTE FRÅ MØRE OG ROMSDAL