Hopp til innhold

Nødhavn-planer møter motstand

Langs hele kysten har Kystverket pekt ut havner som kan brukes når skip er i nød og forurensingsfaren er stor. Målet er å avgrense akutte forurensingssituasjoner. Men planene møter motstand.

Gangstøvika

Dette er Gangstøvika i Ålesund. Dette kan bli et område der skip med fare for forurensing kan bli plassert.

Foto: Øyvind Johan Heggstad / NRK

Allerede i 2004 ble det utarbeidet en liste med 69 mulige nødhavner og 62 mulige strandsettingsplasser. Senere kom en detaljert plan for Rogaland, Hordaland og Sogn og Fjordane. I 2010 ble prosessen satt i gang i Finnmark, Troms og Svalbard. Nå er turen kommet til Møre og Romsdal.

I Møre og Romsdal foreligger det nå planer om 28 nødhavner hvor skip som anses som en stor forurensingsfare kan taues inn. Det er særlig den økende oljetransporten langs norskekysten som har ført til et økt behov for slike nødhavner.

Planene møter motstand

Innen første mai skal kommuner, forretningsdrivende, grunneiere og andre uttale seg om planene. Og flere steder kommer det nå innsigelser fra berørte parter. Et av stedene er den bynære Gangstøvika i Ålesund.

Gamgstøvika ligger i Ellingsøyfjorden på nordsiden av byfjellet Aksla. Dette blir innløpet til havneområdene både i Larsgården, Breivika og til fiskeribedriftene på Ellingsøya.

Naudhamner i Møre og Romsdal

Slik er framlegget til naudhamner i Møre og Romsdal.

Foto: Kystverket

– Redd for at området blir sperret av

Kai Stenhjem i transportselskapet Bring sier det er uheldig om nødhavna blir lagt til Gangstøvika, fordi de har containerhavn like ved.

– Vi er redde for at området blir avsperret, sier Kai Stenhjem i Bring.

Fiskeriselskapet Brøderene Sperre p Ellingsøya er redde for at sjøvannet blir forurenset. Begge disse firmaene uttaler at de frykter å tape penger om området får status som nødhavn.

– Ta hensyn til bekymringene

Havnefogd i Ålesund, Birger Flem, ber nå Kystverket om å ta hensyn til bekymringsmeldingene.

– De er bekymret over hvilke begrensninger det kan bli på bruken av området. De er også bekymret over ulempene det kan bli om området blir forurenset, sier havnefogd Birger Flem.

Men Flem presiserer at det er behov for nødhavner i området.

– Man trenger nødhavner for å håndtere forurensingssituasjoner på en trygg måte, sier Flem.

Økt risiko for forurensing

Kystverket mener at det har vært en stor økning i risikoen for alvorlig forurensing langs norskekysten. Mens det i 2003 stort sett var lav og middels risiko for alvorlig forurensing langs norskekysten, blir flere områder vurdert til å ha høy risiko, i en fremskrivning til år 2015.

Miljørisiko frå skip
Foto: Kystverket