SIFO presenterte undersøkelsen på et seminar onsdag. Der kom det fram at foreldre gir dyre designervesker til sine tenåringsdøtre.
– 10 prosent oppgir at de har døtre med denne typen produkter, sier SIFO-forsker Anita Borch til Dagens Næringsliv.
Hun forklarer det slik:
– Vi har innmari mye penger, og må jo bruke det på et eller annet.
Som mor, så datter
Det kommer ikke fram i studien hvor i landet det er mest utbredt at unge har designervesker, designerklær eller andre dyre merkevarer, men hypotesen er slik:
– Jo høyere husholdningenes inntekt er, desto større er sjansen for at barna i huset har merkevarer. Og det er også grunn til å tro at datteren oftere har en designerveske hvis moren har det, sier Borch.
Kjøpepress
Forskeren ser både fordeler og ulemper ved å kjøpe dyre merkevarer, og hun mener det er behov for diskusjon rundt hvordan man kan bruke penger på en mer bærekraftig måte.
– Fra et miljøperspektiv vil jeg si det er mye bedre å kjøpe noen få dyre ting av god kvalitet enn å kjøpe mange billige ting av dårligere kvalitet. Men på den andre side er det aldri bra med kjøpepress. Og det kan fort oppstå i skolegården. Når alle venninnene har designervesker, er det vanskelig å være blant dem som ikke har råd til det, sier Borch.