Hopp til innhold

Jenter helt ned i 12-årsalderen kjøper designervesker

Tidligere var det karrierekvinnene som smykket seg med dyre designervesker – nå er døtrene som knapt er blitt tenåringer vel så attraktive for motebransjen, mener flere eksperter.

Ungdom bruker dyre vesker og de er redde for å legge dem i fra seg.

VIDEO: Oda Marie (18) og Danielle (19) er blant dem som er mer redde for å miste selve veska enn innholdet i den. De vil ikke la skoleveskene til flere tusen kroner ligge utenfor Meny mens de handler.

Butikker NRK har vært i kontakt med bekrefter at jenter helt ned i tolvårsalderen kjøper vesker for flere tusen kroner. Mange av jentene kommer til varehusene uten at foreldrene er med.

Særlig vesker fra merket Michael Kors er populære blant ungjentene.

Nytt fenomen

– Jeg tror ikke mange norske ungdommer hadde hørt om Michael Kors for ti år siden, forteller trendanalytiker i Eye;Watch, Gunn-Helen Øye.

Den siste uken har veskedebatten rast, etter at NRK fortalte om norske ungdommer som har så dyre skolevesker at de nekter å sette dem igjen utenfor dagligvarebutikken i frykt for at de blir stjålet.

Øye har gjennomført en merkevareundersøkelse som viser at dyre skolevesker er et voksende fenomen.

– Mange av merkene som florerer blant norsk ungdom i dag, var fraværende for fem år siden, forteller hun.

«Karrierekvinne-døtrene»

Amar Faiz er stylist og modellagent, og lever av å markedsføre mote. Han tror de eksklusive motehusene er storfornøyde med at yngre jenter har fått øynene opp for designervesker.

– De har fått en helt ny kundegruppe. Før var det bare karrierekvinnen, nå er det også dattera til karrierekvinnen, sier Faiz til NRK.

Han mener motehusene er bevisste på å nå de unge, blant annet ved å promotere seg gjennom bloggere og forbilder.

– Vi kan mate en hel by for prisen av en designerveske. Det er null moral i mote. Alt handler kun om penger, konstaterer stylisten.

(Saken fortsetter under bildet)

Amar Faiz

Stylist og modellagent, Amar Faiz, mener motehusene er kyniske og godt fornøyde med at kjøperne blir yngre.

Foto: NRK

Kjøpepresset rammer tenåringer

Forsker ved Statens institutt for forbruksforskning, Ardis Storm-Mathisen, forteller det økende kjøpepresset gjelder hele samfunnet. Hun mener at et moderne menneske er nødt til å lære seg å leve med presset, selv om det for enkelte kan være krevende.

– Tenåringer er særlig sårbare, og for disse kan det sosiale presset føles ekstra sterkt, sier hun.

Statistisk sentralbyrås forbrukerundersøkelse for 2014 bekrefter at nordmenn bruker stadig mer penger på vesker, klær og sko.

Undersøkelsen slår fast at vi bruker fire ganger så mye penger på denne typen varer i dag, som for tjue år siden.

Forsker Ardis Storm-Mathisen ved SIFO foran mørk vegg

SIFO-forsker, Ardis Storm-Mathisen, mener kjøpepresset gjelder både unge og voksne, men at tenåringene er særlig sårbare.

Foto: Kari Stokke Nilsen / NRK

AKTUELT NÅ