Butikker NRK har vært i kontakt med bekrefter at jenter helt ned i tolvårsalderen kjøper vesker for flere tusen kroner. Mange av jentene kommer til varehusene uten at foreldrene er med.
Særlig vesker fra merket Michael Kors er populære blant ungjentene.
- Les også:
Nytt fenomen
– Jeg tror ikke mange norske ungdommer hadde hørt om Michael Kors for ti år siden, forteller trendanalytiker i Eye;Watch, Gunn-Helen Øye.
Den siste uken har veskedebatten rast, etter at NRK fortalte om norske ungdommer som har så dyre skolevesker at de nekter å sette dem igjen utenfor dagligvarebutikken i frykt for at de blir stjålet.
Øye har gjennomført en merkevareundersøkelse som viser at dyre skolevesker er et voksende fenomen.
– Mange av merkene som florerer blant norsk ungdom i dag, var fraværende for fem år siden, forteller hun.
- Les også:
«Karrierekvinne-døtrene»
Amar Faiz er stylist og modellagent, og lever av å markedsføre mote. Han tror de eksklusive motehusene er storfornøyde med at yngre jenter har fått øynene opp for designervesker.
– De har fått en helt ny kundegruppe. Før var det bare karrierekvinnen, nå er det også dattera til karrierekvinnen, sier Faiz til NRK.
Han mener motehusene er bevisste på å nå de unge, blant annet ved å promotere seg gjennom bloggere og forbilder.
– Vi kan mate en hel by for prisen av en designerveske. Det er null moral i mote. Alt handler kun om penger, konstaterer stylisten.
- Les også:
(Saken fortsetter under bildet)
Kjøpepresset rammer tenåringer
Forsker ved Statens institutt for forbruksforskning, Ardis Storm-Mathisen, forteller det økende kjøpepresset gjelder hele samfunnet. Hun mener at et moderne menneske er nødt til å lære seg å leve med presset, selv om det for enkelte kan være krevende.
– Tenåringer er særlig sårbare, og for disse kan det sosiale presset føles ekstra sterkt, sier hun.
Statistisk sentralbyrås forbrukerundersøkelse for 2014 bekrefter at nordmenn bruker stadig mer penger på vesker, klær og sko.
Undersøkelsen slår fast at vi bruker fire ganger så mye penger på denne typen varer i dag, som for tjue år siden.
- Les også: