Hopp til innhold

Elbileierne ville ikke valgt buss eller sykkel

Elbileierne ville ikke valgt miljøvennlig buss eller sykkel hvis de ikke kjørte elektrisk. 86 prosent sier de ville valgt bensin- eller dieselbil. – Dette viser at fordelene må bestå, sier Elbilforeninga.

elbil

Elbileierne ville ikke valgt miljøvennlige alternativer om de ikke hadde elektrisk bil, viser nye tall fra Norsk Elbilforening. Kun et fåtall ville sykla eller tatt bussen.

Foto: Aas, Erlend / NTB scanpix

Selv om 30 prosent sier miljøet betyr mye når de kjøper elbil, ville de ikke brukt miljøvennlige transportmetoder om de ikke hadde elektrisk bil.

Tallene kommer fra en fersk spørreundersøkelse elbilforeninga har gjort blant 7.500 medlemmer.

– Vi ser at mange elbilister blir mer opptatt av miljø etter at de har kjøpt bilen, sier Bu, men hun mener dette viser at fordelene elbilene får fortsatt er viktige for å holde salget oppe.

Christina Bu, generalsekretær norsk elbilforening

Christina Bu, generalsekretær i Norsk Elbilforening, sier fordelene med elbil bør bestå så lenge som mulig.

Foto: Ståle Frydenlund/Norsk elbilforening

Barnefamilier

Ifølge undersøkelsen ville bare 8 prosent valgt kollektivtransport hvis de ikke hadde elbil, mens 3 prosent ville syklet eller gått.

– Dette viser at det er folk som faktisk trenger bil, som kjøper elbil, sier leder Christina Bu i Norsk Elbilforening til NRK.

Bu nevner barnefamilier som har mye logistikk i hverdagen som ett eksempel på en typisk elbilbruker.

– Det er lett å si at alle kan sykle, men det stemmer ikke, sier hun.

Fordelene betyr fortsatt mye

I dag ble elbil nummer 50.000 registrert her i landet, og da kan det bli slutt på subsidieringen av den elektriske bilparken.

– Nullmoms ved kjøp og gratis passering i bomringene er viktigst for dem som kjøper elbil, sier Bu.

Portrett av Erik Figenbaum i Transportøkonomisk institutt

Forsker Erik Figenbaum i TØI

Foto: Tove Lauluten / TØI

Hun frykter at salget vil kollapse om fordelen i bomringen forsvant, men forsker Erik Figenbaum ved Transportøkonomisk institutt tror ikke fordelene kan bestå.

– Når markedsandelen for elbiler er blitt så høy, må noen av fordelene justeres, sier han, og nevner problemene i kollektivfeltet på E18 utenfor Oslo.

– Men det bedre å fase fordelene ut i stedet for å ta alt på én gang, sier han.

Kan bli fjernet

Regjeringen og samarbeidspartiene jobber nå med hvordan de skal endre fordelene for elbiler, og det vil bli lagt fram i revidert statsbudsjett i mai.

– Vi jobber med en gjennomgang av avgiftssystemet knyttet til transportsektoren, og kommer til å komme med tydelige signaler i revidert nasjonalbudsjett om hva man ønsker å gjøre videre, sier Linda Hofstad Helleland (H) som leder transportkomiteen på Stortinget.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger