Hopp til innhold

– Et veldig upopulært helikopter blant de ansatte i Nordsjøen

Helikoptertypen som styrtet ved Turøy har vært et veldig upopulært helikopter i Nordsjøen lenge, ifølge Hans Fjære Øvrum, hovedverneombud ved Gullfaks A. Han sier at ansatte på sokkelen føler en stor sorg i dag.

Helikopteret

EC225 Super Puma, en helikoptertype som var kjent som Eurocopter EC225 fram til i fjor, er et upopulært helikopter blant de ansatte i Nordsjøen, ifølge hovedverneombud ved Gullfaks A.

Foto: Kristoffer Rivedal

Alle de 13 personene som var om bord i helikopteret som styrtet ved Turøy i Hordaland, er antatt omkommet, ifølge Hovedredningssentralen. 11 er så langt funnet.

Ulykkeshelikopteret var av modellen EC225 Super Puma, som har vært involvert i fem ulykker på fire år i Storbritannia. Norne-ulykken i Norge i 1997 krevde tolv liv – også dette var et helikopter av typen Super Puma, men en eldre versjon.

Helikopteret av samme type som styrtet i dag, har lenge vært et upopulært helikopter blant de ansatte i Nordsjøen, ifølge hovedverneombud Hans Fjære Øvrum ved Gullfaks A.

– Det har vært et veldig upopulært helikopter i Nordsjøen lenge, blant annet fordi man fortsatt har 1997-ulykken friskt i minnet og flere hendelser på britisk sokkel, sier Fjære Øvrum til NRK.

– Man sitter som sild i tønne i disse helikoptrene. Det er et gammeldags helikopter og det er et trangt og ukomfortabelt. Men man må jo fly med det. Det er to typer som frakter oss ut. Den andre typen, S-92, er det helikopteret de fleste foretrekker å fly. Uansett skal det ikke være mulig at rotoren skal falle av, sier Fjære Øvrum.

– Preger hele næringen

Hans Fjære Øvrum

Hans Fjære Øvrum er hovedverneombud ved Gullfaks A sier helikopterstyrten kommer til å prege sokkelen lenge, slik som Norne-ulykken gjorde i 1997.

Foto: Privat

Helikopteret som styrtet var på vei fra Gullfaks B som drives av Statoil. Ifølge flightradar24.com stupte helikopteret 640 meter de siste ti sekundene før det traff bakken.

Ulykken i dag kommer til å prege hele sokkelen lenge, sier Fjære Øvrum.

– Dette er en hendelse som påvirker ansatte på sokkelen sterkt, folk føler veldig på dette. Vi flyr helikoptre alle sammen og man kan til en viss grad identifisere seg med dette og kjenne på det. Sikkerhet på sokkelen er førsteprioritet. Dette er ikke bare en helikopterulykke, men en ulykke som rammer en hel næring hardt, sier Fjære Øvrum.

Fjære Øvrum har sittet som passasjer i EC225 Super Puma mange ganger. Han mener det er bra at helikopteret er satt på bakken og at det nå bør bli stående, uansett årsak til havariet.

– Man kommer aldri til å fjerne usikkerheten til denne helikoptertypen igjen, sier han.

Fjære Øvrum sier at høy sikkerhet er noe de jobber med hver dag.

– Målet for alle som arbeider på sokkelen er at alle skal komme like hele hjem fra en tur i Nordsjøen. Når vi mister kollegaer blir det veldig sterkt. Tankene går til de pårørende til de omkomne, og til oljearbeiderne og deres familie hjemme som vil oppleve en økt utrygghet ved en slik ulykke.

– Sokkelen skal være trygg og vi er ikke flere enn at mange kjenner hverandre, mange av de omkomne er leverandører som reiser rundt og mange som har sitt arbeidssted på sokkelen føler en stor sorg i dag, sier han.

Helikopterulykken i Bergen

Fosset olje ut av samme helikoptertype

For en knapp måned siden opplevde ansatte at det fosset olje ut, og ned på vinduene, fra et helikopter av samme type som styrtet fredag.

Mannen som ønsker å være anonym, forteller at det fosset ut olje på begge sider av helikopteret, og at motoren straks ble stanset.

– Vi ble fortalt at dette kunne skje. Det var en kjent feil, men at det ikke var noen fare. Oljen kom fra girkassen ved hovedrotoren. De skulle bare tørke opp oljen før vi lettet, men så skjedde det en gang til, sier han til NRK.

AKTUELT NÅ