Troms ligger over landsgjennomsnittet på elever som dropper ut av den videregående skolen.

– Det må vi gjøre noe med, sier Fylkesrådet for utdanning i Troms, Kent Gudmundsen.

– Frafallet må stoppes. Derfor er vi nødt til å gi lærerne våre et pedagogisk løft som skal lære dem å avdekke lese- og skrivevansker hos elevene og å hjelpe dem.

Les:

Hver femte elev sliter

I en stor nasjonal undersøkelse avdekkes det at 20 prosent av Norges befolkning har vansker med å lese og skrive.

Les også:

I fjor bevilget politikerne i Tromsø kommune en million kroner for å øke kompetansen til lærere i grunnskolen når det gjelder barns lese- og skrivevansker, og å sette inn rette tiltak.


Kursene virker

Hittil har Tromsø kommune hatt 45 lærere på kurs. Det har vært en suksess. Derfor satser kommunen ytterligere til neste høst.
Fylkeskommunen har hatt noen av sine lærere på samme kurset:

– Vi samarbeider med Universitetet i Tromsø for å gjøre etterutdanningstilbudet vårt bedre og mer interessant for lærerne i den videregående skolen, sier Gudmundsen.
- Hensikten er å få til en større pakke og satsing på pedagogisk side.

Les kommentar:

Utdanningsforbundet fornøyd

Leder av Utdanningsforbundet i Troms, Anne Løkse Berthinussen er svært fornøyd med målsettinga til fylkesrådet for utdanning.

– Dette er flott. Det gjøres mye bra arbeid både i grunnskolen og i den videregående skolen i Troms, men etterutdanning av lærere er utrolig viktig, sier Anne Løkse Berthinussen.