– Selskapet har et behov for å øke inntjeningen uten å øke kostnadene. For oss er det da naturlig å flytte produksjonen fra der den ikke blir brukt, til der det er stor etterspørsel og mange passasjerer. De rutejusteringene som er vedtatt i dag er et ledd i det, sier styreleder i Troms fylkestrafikk, Toini Løvseth.
Hun legger til at rutene det er snakk om er veldig lite brukt, og at noen av sommerrutene har det ikke vært noen passasjerer på i 2014. Løvseth forteller at det er enkelte ting de er lovpålagt til å holde på med.
– Skoleskyssen skal for eksempel ikke rammes. Her er mange avganger hvor vi har under én passasjer i snitt per avgang. Det er det som har vært kriteriet, at det skal være liten eller ingen etterspørsel etter disse avgangene, sier styrelederen til NRK.
- Les også:
– Kuttene rammer distriktene hardest
Toini Løvseth opplyser at kuttene er relativt spredt over hele fylket.
– Vi har prøvd å se på at det skal være likt fordelt. Vi skal bruke like kriterier over hele fylket. Men det er i distriktene at rutene som blir lite brukt, befinner seg.
Kuttene ble bestemt av styret i selskapet onsdag. Løvseth forteller at de foreløpig ikke har fått noen tilbakemeldinger på vedtaket.
– Men i høringsprosessen har det vært tilbakemeldinger. Det har vi tatt hensyn til. Vi hadde adskillig flere kuttmuligheter som vi hadde sett på i utgangspunktet.
Opprinnelig var det foreslått å kutte 158 avganger, noe som skulle spare selskapet for 12 millioner kroner. Løvseth opplyser at de må ha en kontinuerlig vurdering av produksjonen de gjør.
– Vi må følge befolkningsendringer og endringer av skolestruktur. Ingenting er hogd i stein. Vi justerer der det er nødvendig, forteller styrelederen som legger til at fremtidige kutt kommer helt an på hvilke rammer de får fra eierne sine.
- Les også:
Rutekuttene trer i kraft 1. januar. Toni Løvseth opplyser at de fleste av dem rammer avganger på dager med skolefri og i sommerferien.
- Les også: