I går skjedde det igjen: Først ved 21-tiden ved Bolna stasjon, nord for Mo i Rana. Tre reinsdyr påkjørt og drept.
Tre timer senere melder NSB at fem til syv reinsdyr har blitt påkjørt ved Mosjøen. Og til sist, ved halv-to tiden i natt, blir tre nye dyr påkjørt av sørgående nattog på akkurat samme sted.
De to siste hendelsene var det reineier Torstein Appfjell, som også er leder Jillen-Njaarke reinbeitedistrikt, som måtte håndtere.
- Les også:
- Les også:
– Spesielt
– Det var mørkt da jeg var der, og vi har ikke helt oversikt. Jeg skal være forsiktig med å påstå at tallene kan stige, men totalt dreier det seg om cirka 10 dyr, sier Appfjell.
Stemmen er trøtt etter nattens aktivitet, og han har bare fått seg noen få timers søvn når NRK ringer utpå formiddagen julaften.
– Det er spesielt med to påkjørsler på akkurat samme sted. Når det blir flere påkjørsler på samme tid blir det ekstremt. Det er bare trasig, sier han.
(artikkelen fortsetter under)
– Tallene er høye
Det har vært en utfordrende høst for reineiere på Helgeland. Vanskelige forhold i skog og mark har medført at de ikke har fått flyttet reinen bort fra jernbanelinja. Resultatet er påkjørte dyr, og tapene har steget jevnt utover høsten og vinteren. Bare i begynnelsen av desember ble 24 reinsdyr påkjørt og drept på den samme togstrekninga.
– Vi har hatt en rekke påkjørsler. Uten at jeg har tallene klar foran meg, er det snakk om en 50-60 dyr så langt i år. Sammenlignet med tidligere er det ikke et ekstrem-år, men tallene er høye.
Han mener Jernbaneverket må bli sitt ansvar bedre bevisst.
– Jernbaneverket må ta et større ansvar, uten tvil. Her er det flere faktorer som spiller inn, men når det blir sånn som det her så må de som styrer med linjene gjøre noe. Vi har selvfølgelig også et ansvar, men det er ikke så lett å holde styr på dyrene når værforholdene har vært så ekstreme som de har vært i høst og vinter.
– Hva mener du må gjøres?
– Utvide tiltaket med saktegående tog, for eksempel. Men akkurat nå må et akuttiltak gjøres for å få samlet dyrene. Nå er det jul, men jeg håper at når den største julefreden har lagt seg så kan vi få hjelp til å gå i gang med å få samlet dyrene, avslutter han.
- Les også:
– Kista er tom
Men det kan ikke fungerende banesjef i Jernbaneverket, Jan Birger Almåsbro, love.
– Nå er kista for innværende år tom, fastslår han.
Almåsbro mener ansvarsforholdet må fordeles mellom tre parter.
– Ansvarsforholdet fordeler seg klart mellom reineierne på den ene siden og Jernbaneverket og førerne av togene på den andre. Det er trist når slike ting skjer, men det er lett å synes masse om disse tingene og hvorvidt det gjøres nok, sier han.
Almåsbro forteller at Jernbaneverket har iverksatt en rekke tiltak for å redusere påkjørslene.
– Vi holder på med å sette opp gjerder. Dette er et kostbart og tidkrevende tiltak. Vi bidrar også økonomisk med helikopter for å få flyttet reinen bort fra jernbaneområdet. Totalt i år har vi bidratt med rundt en halv million kroner til akutte tiltak, fortsetter han.
- Les også:
– Urealistisk med saktegående tog
Almåsbro trekker også fram tiltaket med saktegående tog, men mener det er urealistisk å innføre dette tiltaket over en lengre strekning.
– Da vil jo ikke togene komme seg fram. Vi har en god dialog med reineierne, og jeg føler at vi sammen gjør det vi det vi kan for å holde dyrene unna linja.
– Men utviklingen har vært negativ den siste tiden?
– Utfordringen i år har vært at uværet senhøstes og vinter har medført at flyttinga av reinen ikke har gått som planlagt. Dette er et sammensatt bilde. Men sammenligner vi med 2012 vil vi nok tallmessig havne under fjoråret, avslutter han.