Hopp til innhold

Politiet må ha søringhjelp for å takle sykkelfest

Politiet i Nordland og Sør-Troms blir satt på prøve når tidenes største idrettsarrangementet i Nord-Norge skal avvikles.

Vinner av mosjonsklassen

Det var arrangørene av Tour de Andørja som begynte å leke med tanken på et internasjonalt sykkelritt i Nord-Norge. Bildet er fra rittet i 2011.

Foto: Martin Mortensen / NRK

I august kommer verdenseliten på landeveissykkel til Nord-Norge når Arctic Race of Norway blir arrangert for første gang. I tillegg til sykkelstjernene kommer det minst 300 kjøretøy som følger dem. Det skaper hodebry for politiet.

Fra start i Bodø skal deltakerne via Lofoten og Vesterålen før de sykler i mål i Harstad. For å sikre at sykkelrittet blir en folkefest vil politiet i Salten og Midtre Hålogaland sende alt tilgjengelig mannsskap ut på veiene. Men ressursene deres er allerede pressa midt under ferieavviklinga.

– Vi har noen utfordringer med tanke på bemanning, medgir fungerende politistasjonssjef i Harstad, Kåre Rasmussen.

Får hjelp sørfra

Konkurransen skal TV-overføres til over 100 land, og er det største idrettsarrangementet i Nord-Norge noensinne. For at syklistene skal komme frem er det mye som skal klaffe.

– Det er en del logistikk her, for store deler av veinettet i Nordland blir stengt i perioder fra 8. - 11. august, sier Rasmussen.

Han forteller at rittet vil bli fulgt av ca. 20 politifolk. Mange skal følge det hele veien. I tillegg får de forsterkninger sørfra. Fra Oslo kommer det ti politibetjenter på motorsykler.

– Vi må også stille med mannskap fra de lokale politistasjonene i Harstad, Narvik og Vesterålen, sier Rasmussen.

Arctic Race of Norway

Dette er ruta syklistene skal gjennom under sykkelrittet 8. - 11. august.

Foto: NRK

Vanskelig trafikk-kabal

Knut Danielsen

UP-sjef Knut Danielsen skal hamle opp med minst 120 følgekjøretøy under sykkelrittet i august.

Foto: Kjell Mikalsen / NRK

I tillegg til syklister, publikum og annen trafikk er det også venta minst 31 semitrailere, 70 varebiler og 120 personbiler med utstyr og støttepersonell til arrangementet.

Sjef for utrykningspolitiet, Knut Danielsen må sette av alle betjentene han kan for å få kabalen til å gå opp.

– Vi kommer til å delta med ti betjenter og minimum fem biler. Vi synes det er viktig å være med slik at vi får ei trygg avvikling av dette, sier Danielsen.

– Vil ikke gå ut over beredskapen

På tross av at mye mannskap bindes opp under sykkelrittet avviser Kåre Rasmussen at arrangementet vil gå ut over den øvrige politiberedskapen i landsdelen

– Vi vil alltid ha en tilfredsttillende beredskap uavhengig av et arrangement. Selv et i denne størrelsesordenen, sier politistasjonsjefen.

Dette er etappene:

  • 1. etappe: Bodø–Fauske–Saltstraumen–Bodø (192,5 km)
  • 2. etappe: Svolvær–Stamsund–Svolvær (156,5 km)
  • 3. etappe: Svolvær–Sortland–Stokmarknes (201,5 km)
  • 4. etappe: Sortland–Harstad (155 km)