Hopp til innhold

– Norge fortjener å ha noe spesielt innen sykling

Etappene for Arctic Race of Norway er klare, og sykkelarrangøren ASO lover bilder i verdensklasse til TV-seere i 110 land.

Vinner av mosjonsklassen

Det var arrangørene av Tour de Andørja som begynte å leke med tanken på et internasjonalt sykkelritt i Nord-Norge

Foto: Martin Mortensen / NRK

I ettermiddag presenterte arrangørene Arctic Race of Norway etappene på en pressekonferanse i Oslo.

Allerede fredag meldte Harstad Tidende at tre av fire etapper ville gå i Nordland. Under dagens pressekonferanse bekreftet arrangørene opplysningene avisa satt på. Dermed er det nå offisielt at tre av etappene vil gå i Nordland, mens den fjerde etappen starter i Nordland og avslutter i Troms.

Rittet starter i Bodø 8. august og avsluttes i Harstad 11. august.

  • 1. etappe: Bodø–Fauske–Saltstraumen–Bodø (192,5 km)
  • 2. etappe: Svolvær–Stamsund–Svolvær (156,5 km)
  • 3. etappe: Svolvær–Sortland–Stokmarknes (201,5 km)
  • 4. etappe: Sortland–Harstad (155 km)

– Muligheter

En av aktørene som er tungt inne er den franske sykkelarrangøren ASO. Prosjektleder Claude Rach sier naturen og landskapet har vært viktig for at de er med på laget, men også et sykkelinteressert, norsk publikum har hatt stor betydning.

– Det er store muligheter for sykling og samtidig kunne flytte sykling til et nytt nivå. Entusiasmen som er skapt i Norge i løpet av de siste ti årene er eksepsjonell og Norge fortjener å ha noe spesielt innen sykling. Ikke bare i sør, men også i nord.

ASO står bak store arrangementer som Tour de France, Liège-Bastogne-Liège og Rally Paris–Dakar, og lover at tv-produksjonen vil være på høyeste nivå. Arctic Race er nemlig planlagt sendt på TV i 110 land.

– Vi har et nivå på produksjonen som vi vil respektere, og vi vil ha samme nivå på produksjonen av Arctic Race som de andre rittene vi produserer. Produksjonslederen fra Tour de France vil komme hit, men vi ønsker samtidig å involvere lokale aktører så mye som vi kan.

Finansiering

Det var lenge usikkert om arrangørene ville komme i mål med finansieringen, men under en pressekonferanse i mars ble det klart at Statoil går inn som hovedsponsor. Sponsoravtalen er en av de største noensinne i Nord-Norge.

Artic Race

PRESENTERTE SPONSORAVTALE: Statoils direktør i Harstad, Anita Stenhaug, fylkesrådsleder i Troms, Pia Svendsgaard, fylkesråd i Nordland, Odd Eriksen og markedsdirektør i ASO, Baptiste Kern.

Foto: Martin Mortensen / NRK

På den samme pressekonferansen annonserte Troms og Nordland fylkeskommuner at de ville øke bidragene sine fra 12 til 15,8 millioner kroner.

– Dette er et unikt samarbeidsprosjekt i Nord-Norge. Det vil gi landsdelen god markedsføring og resultater for reiselivs- og opplevelsesnæringen vår. Vi er inne med midler for å støtte fordi vi mener rittet vil ha betydning for landsdelen, sier fylkesråd for kultur og miljø i Nordland, Hild Marit Olsen til NRK.no i dag.

Fylkesrådet lovpriser entusiasmen som preger arrangementet og sier de tunge aktørene som er med på prosjektet har hatt betydning for deres støtte.

Bidraget fra de to fylkeskommunene fordeles over tre år og Olsen har tro på at landsdelen vil få noe igjen for pengestøtten.

– Alt kan ikke måles i penger, men vi tror resultatene og effektene vil vise seg både når arrangementet pågår og over tid.

Sparebank1

Også hos sponsor Sparebank1 Nord-Norge er de begeistret over å få være med på sykkelfesten.

– Jeg tror dette bli kjempeartig og at vi får satt Bodø og Nord-Norge ordentlig på kartet, sier banksjef Terje Edelsteen Moen til NRK.no.

– Vi har nettopp skrevet under avtalen, men det som er vårt mål som sponsor er blant annet å bidra til at dette blir en skikkelig folkefest. Vi har flere lokalkontorer langs løypen og der skal vi lage ordentlig fest.

Terje Edelsteen Moen

Banksjef Terje Edelsteen Moen i Sparebank 1 Nord-Norge sier de er klare til å lage folkefest.

Foto: Gerd Martinsen / NRK

Dropper Finnmark

Det var opprinnelig planlagt at etappene skulle fordeles blant de tre nordligste fylkene. I år havner kun én av etappene i Troms, mens Finnmark må klare seg uten sykkelsport i verdensklasse denne gangen.

Tromsø kommune har spyttet inn 300.000 kroner i prosjektet, men får likevel ikke være med på moroa i år.

– Jeg er først og fremst lykkelig over at sykkelrittet har blitt en realitet. Dette er noe hele Nord-Norge har gjort sammen, uten hjelp fra regjeringsapparatet, sier ordfører i Tromsø, Jens Johan Hjort til NRK.

– Jeg klarer ikke å være skuffet over at Tromsø ikke får en etappe. Som den største byen i Nord-Norge vil vi få vår del av kaka etter hvert som sykkelrittet utvikler seg, sier Hjort.