Hopp til innhold

Sykkelkanonene kommer til Nordland

Tre av fire etapper under sommerens Arctic Race of Norway skal ifølge Harstad Tidende sykles i Nordland. Sykkelrittet skal sendes på tv i mer enn 100 land.

Vinner av mosjonsklassen

Det var arrangørene av Tour de Andørja som begynte å leke med tanken på et internasjonalt sykkelritt i Nord-Norge.

Foto: Martin Mortensen / NRK

Den endelige etappefordelingen presenteres under en pressekonferanse i Oslo kommende mandag, men etter det Harstad Tidende erfarer er etappene for den første utgaven av det internasjonale sykkelrittet i Nord-Norge klare.

Tre av de fire etappene i rittet skal sykles i Nordland, mens den avsluttende etappen har målgang i Harstad.

  • 1. etappe: Rittet starter i Bodø.
  • 2. etappe: Start og mål i Svolvær med Stamsund som vendepunkt.
  • 3. etappe: Svolvær via Lofast og Sortland til Stokmarknes.
  • 4. etappe: Sortland til Harstad.

Bekreftes av flere

Flere kilder har bekreftet disse hovedpunktene overfor Harstad Tidende. Avisa har fått informasjon fra sentrale personer i planleggingen, samt aktører som skal bidra til aktiviteter rundt rittet.

Hadsel-ordfører Kjell Børge Freiberg bekreftet allerede i går at rittet ville komme innom Vesterålen.

– Ja, det stemmer. Arctic Race kommer til Vesterålen. Etappen starter 10. august i Svolvær og kommer inn til Vesterålen over Lofast, sa han til Vesterålen Online tirsdag.

Finnmark utelatt

Knut Eirik Dybdal

Arctic Race-leder Knut-Eirik Dybdal vil ikke avsløre noe før mandag. Da skal etappene presenteres under en pressekonferanse i Oslo.

Foto: Nils Mehren

Det var opprinnelig planlagt at etappene skulle fordeles blant de tre nordligste fylkene. Blir rittet som Harstad Tidende har fått opplyst, havner kun én av etappene i Troms, mens Finnmark må klare seg uten sykkelsport i verdensklasse denne gangen.

Arctic Race-leder Knut-Eirik Dybdal vil imidlertid ikke bekrefte etappene overfor avisen onsdag formiddag.

– Noen kan komme til å få seg en stor overraskelse når etappene presenteres på mandag.

Finansiering

Artic Race

PRESENTERTE SPONSORAVTALE: Statoils direktør i Harstad, Anita Stenhaug, fylkesrådsleder i Troms, Pia Svendsgaard, fylkesråd i Nordland, Odd Eriksen og markedsdirektør i ASO, Baptiste Kern.

Foto: Martin Mortensen / NRK

Det var lenge usikkert om arrangørene ville komme i mål med finansieringen, men under en pressekonferanse i mars ble det klart at Statoil går inn som hovedsponsor. Sponsoravtalen er en av de største noensinne i Nord-Norge.

På den samme pressekonferansen annonserte Troms og Nordland fylkeskommuner at de ville øke bidragene sine fra 12 til 15,8 millioner kroner.

– Å få et slikt prosjekt til Nord-Norge vil bety enormt mye. Det vil bidra til at verdens oppmerksomhet rettes mot landsdelen. Det gir oss muligheter til å profilere det vi syns er bra med å bo i Nord-Norge og det er en mulighet vi burde gripe, har fylkesrådsleder i Nordland Odd Eriksen tidligere sagt til NRK.

Godt for turismen

Reiselivet i Nord-Norge har stor tro på sykkelrittet som er planlagt vist på TV i over 110 land.

– Jeg tror det kan være en fantastisk trigger at vi får folk oppover til regionen, 350 bare i apparatet rundt sykkelrittet, men også tilskuere og folk som ønsker å være til stede. Da vil det også være en enorm markedsføringseffekt for oss, sa reiselivssjef i Helgeland reiseliv, Torbjørn Tråslett, til NRK.no i fjor.