Hopp til innhold

– Momshopp skaper utrygge arbeidsplasser for reiselivet

NHO frykter for fremtiden til de små reiselivsbedriftene på grunn av en ny momsreform, som er foreslått i neste års statsbudsjett.

Kjerringøy

Kjerringøy som ligger i Bodø kommune er et svært populært sted for turister å besøke.

Foto: Ernst Furuhatt

Regjeringen har i sitt forslag til neste års statsbudsjett foreslått å heve momsen på kultur- og transporttjenester fra åtte til ti prosent. Økningen vil gjelde for hotellovernattinger, fornøyelsesparker, museer, opplevelsessentre, kinobilletter, idrettsarrangementer og NRK-lisensen.

Kristin Krohn Devold

Kristin Krohn Devold, direktør i NHO Reiseliv.

Foto: Sindre Thoresen Lønnes

Det gjør NHO Reiseliv bekymret for store deler av reiselivsnæringa, og særlig de minste bedriftene.

– Små opplevelsesbedrifter kan få problemer med lønnsomheten neste år på grunn av den nye momsreformen, fordi de ikke har mulighet for å hente inn økningen fra kundene, sier direktør Kristin Krohn Devold.

– Mange har sesonggjester og gjør avtaler ett år i forveien, og for sommeren som kommer er mye allerede booket. Da utgjør en økning på to prosent moms ganske mye penger.

– Må beholde arbeidsplassene

NHO Reiseliv mener dette kommer på toppen av en allerede vanskelig situasjon der oljenæringen og andre sliter, og cruise- og konferansemarkedet er mindre enn tidligere.

– Dette skaper utrygge arbeidsplasser og det reagerer vi på, fordi det allerede er utrygghet nok for tiden. Alternativet er å se nærmere på økningen og utsette reformen ett år, sier Devold.

– Det viktigste for regjeringen må være å trygge de arbeidsplassene som er igjen. Reiselivet er en av sektorene som har vært i stand til å ha en viss vekst, det siste vi trenger er en bråstopp på den utviklingen.

Bedriftene møtes

I en ny rapport om opplevelsesbasert reiseliv i Nordland, kommer det frem at omsetningen til reiselivsnæringen i Nordland doblet seg fra 2005 til 2014. Omsetningen i fjor var på 6,9 milliarder kroner, og opplevelser utgjorde i overkant av 600 millioner kroner.

Fra å være leverandør av transport og overnatting forventes det nå mer av reiselivsaktørene, står det i rapporten.

– I Nordland er næringen godt i gang med den nødvendige omstillingen for å være konkurransedyktig, og møte kundenes behov for spennende og spektakulære opplevelser. Vi har bevisst satset hardt mot nettopp reiseliv de siste årene, sier direktør i Innovasjon Norge i Nordland, Karsten Nestvold.

Han legger til at reiselivsnæringen i Norge ikke bare konkurrerer regionalt og nasjonalt, men også internasjonalt.

I dag samles mange reiselivsbedrifter på Nordnorsk opplevelseskonferanse i Svolvær i Lofoten.

– Dette med momsøkning er helt sikkert ett av temaene som kommer til å bli diskutert. Å beholde arbeidsplassene blir det aller viktigste å beholde i det året vi går inn i, sier NHO-direktør Kristin Krohn Devold.

– Fortsatt lav

Statssekretær Jørgen Næsje i Finansdepartementet sier til NRK at regjeringen har foreslått lavere skattesats for bedrifter fra 2016.

– Økningen i den lave merverdiavgiftssatsen må ses i sammenheng med denne skattelettelsen. Satsen er fortsatt lav sammenlignet med den generelle satsen i merverdiavgiftssystemet på 25 prosent. Økningen vil tilsvare mindre enn 2 prosent prisstigning, sier han.