Hopp til innhold

Slik vil de lokke russiske turister til Nord-Norge

Tusen år etter at vikingene sist dro østover, har fem vikinger fra Lofoten reist til St. Petersburg for å selge inn Norge som turistmål for 50.000 nysgjerrige russere.

På vikingtokt i St. Petersburg

Fem ansatte ved Lofotr Vikingmuseum på Borg i Lofoten er denne helga i St. Petersburg for å friste russiske turister. Fra vestre: Peder Simonsen, Anne Gina Martinsen, Kjersti Skaufeldt, Terje Bøe og Hege Anita Eilertsen.

Foto: Lofotr Vikingmuseum / Innovasjon Norge

– Det er jo tusen år siden sist vi var i østerled, og vi er blitt voldsomt godt mottatt. Jeg tror faktisk ikke vi kunne fått noen høyere status her, forteller «Gyda», som er høvdingens ugifte datter, på telefon fra Russland.

Til vanlig heter hun Hege Anita Eilertsen, og jobber som markedssjef ved Lofotr Vikingmuseum på Borg i Lofoten.

På vikingtokt i St. Petersburg

Høvding Olaf og husfruen spilles av Terje Bøe og Kjersti Skaufeldt.

Foto: Lofotr Vikingmuseum / Innovasjon Norge

Denne helga er hun derimot midt i begivenhetenes sentrum under en stor vikingfestival i millionbyen St. Petersburg, som eneste norske innslag.

– Vi har fått stor oppmerksomhet. Dette er en kjempegod sjanse for å skaffe positiv norgesreklame, og dermed rekruttere flere russiske turister til Norge, sier Eilertsen engasjert.

Sammen med fire andre kollegaer ble hun invitert til vikingfestivalen av Innovasjon Norge og Generalkonsulen i St. Petersburg.

Festivalen, som arrangeres for sjette året på rad, regner med at de får 50.000 besøkende iløpet av helga. Med andre ord mange potensielle turister.

Stor oppmerksomhet

– Vikinger har en høy status i Russland, og når vi forteller at vi kommer fra langt nord og viser dem kartet, så blir det oppfattet som eksotisk og spennende. Mange har hørt om midnattsol, nordlys, fjord og fjell, og jeg tror mange her er interessert i Norge som reisemål, forklarer markedssjefen.

På festivalen har vikingene fra nord satt opp et eget telt som fungerer som base. De deler festivalplassen med russiske vikingkollegaer.

(artikkelen fortsetter under bildet)

På vikingtokt i St. Petersburg

Markedssjef Hege Anita Eilertsen, her i rollen som høvdingens ugifte datter «Gyda», avbildet ved den norske basen på festivalen.

Foto: Lofotr Vikingmuseum / Innovasjon Norge

Eilertsen sier oppmerksomheten har vært stor, både fra publikum og russisk media.

– Det føles som vi er en slags hovedattraksjon, og det er veldig artig. Vi viser fram håndtverk, synger og danser - og har en sentral rolle i underholdningsprogrammet.

Sammen med de fire andre kollegaene fra vikingmuseet er hun nemlig i karakter under hele oppholdet, tusen år etter at vikingene sist var i østerled, og opptrer daglig for fullsatt arena.

– Vi stiller med høvding, husfrue, trollkvinne og kriger, forklarer «Gyda», og legger til at stemmen nå er noe redusert.

Håper på turistgevinst

Den norske delegasjonen setter kursen hjemover mot Norge igjen mandag. Eilertsen er imponert over festivalen, som arrangeres på en øy i sentrum av den russiske storbyen.

– Vi er blitt fantastisk behandlet, og føler en enorm gjestfrihet, sier Eilertsen.

– Hva er forskjellen på norske og russiske vikinger?

– Det er vanskelig å svare på, men det er kanskje først og fremst mest tydelig visuelt. Vi blir raskt gjenkjent som skandinaver, smiler hun, og legger til:

– Forhåpentligvis lar noen av de besøkende her seg friste til å reise til Norge etter å ha opplevd oss.

På vikingtokt i St. Petersburg

Her er de fem vikingene fra Norge sammen med russiske kollegaer på festivalen

Foto: Lofotr Vikingmuseum / Innovasjon Norge