Torsdag presenterte Innovasjon Norge sitt turistbarometer for sommeren 2014, basert på informasjon fra norsk reiselivsnæring og utenlandske turoperatører og reisebyråer:
– Hele 86 prosent tror årets sommersesong blir bedre enn i fjor eller på samme nivå. Det er mye mer optimistisk enn de to siste årene. Optimisme er kanskje ikke så uventet, siden vi hadde en nedgang i antall hotellgjestedøgn både i 2013 og 2012, sier reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Per-Arne Tuftin, til NTB.
Men også bestillinger, etterspørsel og generell interesse danner bakgrunnen for prognosene for turismen til Norge fra utlandet.
Når Tuftin skal trekke fram noe som begeistrer og overrasker, svarer han: Amerikanske familier.
Norgesfeber
Ifølge Innovasjon Norge er det amerikanske markedet i en svært positiv utvikling for tiden, i takt med bedre økonomi.
– De tre første månedene i år har vi hatt en økning på 37 prosent i amerikanske gjestedøgn i Norge, mens generell økning for utlendinger var 6 prosent, sier Tuftin.
Turistbarometeret for sommeren tyder på at utviklingen vil fortsette:
– Alle amerikanske turoperatører melder om vekst i forespørselen etter reiser til Norge. Det er resultatet av en mangeårig satsing fra vår side rettet mot New York/Boston-området, California og Texas. Vi har også fått flere flyginger mellom Norge og USA, dollaren er styrket mot den norske kronen og Norge får mye positiv medieomtale. Vi havner høyt både på lister over reisemål folk sier de bare må se og topper journalisters lister med anbefalte reisemål.
Norge har tradisjonelt vært et reisemål for voksne amerikanere.
– Etter at Frost ble en dundrende suksess er vi plutselig på topp-ti-lista over hvor amerikanere kunne tenke seg å ta med familien også.
Frozen-land
I september i fjor undertegnet Innovasjon Norge en samarbeidsavtale med Disney Animation Studioes:
– Vi fikk enerett til å bruke filmen i våre ti viktigste land. Budskapet har vært kom og opplev landet som inspirerte til filmen Frost", sier Tuftin.
- Les også: Julegave fra Disney til norsk reiseliv
Animasjonsfilmen er basert på danske H.C. Andersens Snødronningen, men det er norske fjordlandskap, slott inspirert av Akershus festning, norskklingende navn og kulturdetaljer som stavkirker, rosemaling og reinsdyr som dominerer.
– At det skulle bli en så stor suksess, hadde vi ikke forestilt oss. Filmen har spilt inn 1,2 milliarder dollar bare på kino og er nummer fem på lista over de mest sette kinofilmene gjennom tidene. I tillegg kommer salg av effekter og DVD-er. Det har vært en morsom reise for oss, sier Tuftin.
(artikkelen fortsetter under)
Disney-reiser til salgs
I fjor høst begynte Disney å selge familiereiser til Norge, i filmens fotspor.
Ifølge bt.no var prislappen 120.000 kroner for en åttedagers rundreise for en familie på fire.
Interessen for Norge har økt enda mer etter at musikken fra filmen har vært en hit verden over og Frozen vant Oscar både for beste animasjonsfilm og beste originalmusikk.
– Amerikanere er opptatt av historie, natur og naturkrefter, noe vi har mye av her. Når da barna sier at de vil dra til Norge, er det ikke så vanskelig å se at foreldrene kan overtales.
– Tror du de blir skuffet om de ikke treffer snakkende snømenn?
– Vel, vi er litt spent på hvordan vi skal utforme produkter for å etterkomme denne nye etterspørselen, men den utfordringen skal vi ta.