Hopp til innhold

Indre Sunnmøre mangler fremdeles mobildekning

Det kan ta flere timer før mobilnettet på Indre Sunnmøre er oppe og går igjen, opplyser Telenor.

AMK-sentralen

AMK-sentralen (illustrasjonsbilde)

Foto: Trine Kvalheim/Helse Møre og Romsdal

Telenor og NetCom har fortsatt problemer med mobildekningen på Indre Sunnmøre torsdag ettermiddag. Nettet kom tilbake et par minutter på formiddagen, men er nå nede igjen.

Klokken 15.31 bekrefter regional informasjonssjef Per Arild Meling i Telenor til NRK at mobilproblemene i Sykkylven, Stranda, Stordal og Norddal fortsatt ikke er fikset.

– Vi vet ikke hva feilen er, eller hvor lang tid det vil ta å rette opp i den, sier han.

Rekvirerer nytt utstyr

I 17.30-tiden sier informasjonssjefen at det kan ta flere timer før mobilnettet er oppe og går igjen. Årsaken er problemer med det tekniske utstyret i sentralen.

– Vi prøver nå å finne ut om andre sentraler i nærheten har utstyr som vi kan bruke. Vi har også rekvirert nytt utstyr fra hovedlageret vårt i Forberg, men det vil i alle fall ta fem timer før dette er på plass, sier han.

Dette er saken

Det var rundt klokken 13.00 at Telenor meldte om problemer med deler av mobilnettet i Norddal, Stranda, Stordal og Sykkylven.

Per Arild Meling

Informasjonssjef Per Arild Meling i Telenor.

Foto: Pressefoto

18 mobilbasestasjoner var berørt, og man trodde årsaken var et defekt datakort i sentralen som ligger i Stranda.

– Vi har sendt et nytt datakort fra Ålesund, så vi regner med at telenettet er fullt operativt igjen innen klokken 16.00, sa Meling rundt klokken 14.00.

Det gikk imidlertid bare rundt ti minutter før nettet igjen var nede. Klokken 15.50 er det fortsatt ingen løsning i sikte for innbyggerne i Sykkylven, Stranda, Stordal og Norddal.

– Vi jobber med å finne feilen, men vi vet ikke hvor den ligger ennå. Vi kan derfor dessverre heller ikke si noe om hvor lang tid det vil ta å få ordnet opp. Av erfaring vet vi at det kan ta alt fra minutter til timer, sier Meling.

Gjør dette ved nødstilfelle

Fasttelefonene ble ikke berørt av problemene.

Dersom du av en eller annen grunn ikke har fått tilbake mobilnettet, og trenger å ringe nødnummeret, foreslår informasjonssjefen følgende løsning:

– Ta SIM-kortet ut av mobilen, og slå nødnummeret (f.eks. 112). Da vil telefonen hoppe på nettet til en annen operatør, slik at man får kontakt med nødsentralen.

SISTE FRÅ MØRE OG ROMSDAL