GULDAL:
I snart 150 år har skolene i Norge undervist barna i at kong Harald Hårfagre (ca. 848-933) har samlet Norge til ett rike på 800-tallet. Men historiker og rektor ved Samisk høgskole, Steinar Pedersen, mener dette rett og slett er en vranglære og som ikke passer med samisk historie.
Nasjonalisme
– Årsaken til at myten om Harald Hårfagre er tatt med i historiebøkene som en sannhet, er den sterke nasjonalismen som oppsto i begynnelsen av 1800 tallet.
– Det nasjonalilstiske grunnsynet tok ikke hensyn til samisk historie og at samene i lang tid har levd i områder som i dag tilhører den norske staten. Dette perspektivet forsvinner helt når norske skoler lærer barna at Harald Hårfagre har samlet Norge til ett rike, mener Pedersen.
Nå utfordrer han skolemyndighetene å stryke vekk denne delen av historien om Harald Hårfagre i norske skolebøker.
– Hvis ikke, så fortsetter norske skoler sin vranglære. Elevene bør få vite at Staten Norge er grunnlagt på territoriet til to folk - nordmenn og samer, mener Steinar Pedersen.
Lærere kurses
Han er en av foredragasholderne på et åpent seminar om samisk kultur på Miljøbygget i Tanabru i Tana kommune denne uka i forbindelse med det internasjonale polarårets lærerkurs.
Temaer er bl.a. urfolkserettigheter, fjordressurser og klimaendringer. Arrangører er Samisk høgskole, Samisk Nærings- og Utredningssenter (SEG).
Målgruppe er norske lærere, og i Tana er cirka 30 lærere fra ulike deler av landet samlet.
– Målet med kurset er å forbedre lærernes kunnskaper om samer. I Tana har vi lagt spesielt vekt på sjø- og elvesamisk kultur, forteller daglig leder på SEG, Håvald Hansen.
Mangel på kunnskap
Rektor Steinar Pedersen tror det er stort behov for økt kunnskap om samiske forhold blant norske lærere.
– I henhold til skoleplanen, skal lærere formidle denne kunnskapen videre til barna. Og da er det viktig at lærere har kunnskaper om samiske forhold, sier Pedersen.
Lærer på Tjøme ungdomskole i Vestfold, Cathrine Sundhaug, er enig.
– Selv har jeg ikke lært noe om samer før dette kurset, noe som selvsagt ikke er bra, sier Sundhaug. Hun minner om at samisk kultur, historie og samfunnsliv er en del av læreplanen som alle skoler er pålagt å undervise i.
Sundhaug sier at hun er overrasket over at hennes barndomslære om Harald Hårfagre, ikke synes å stemme med virkeligheten.
– Dette er interessant, og er noe som jeg skal bringe videre til barna som jeg underviser, lover hun.
Hun tror det i norske skoler kan være mye vranglære om samer.
– Det bør selvsagt ikke være slik.