Hopp til innhold

Sier opp milliardkontrakt

Fylkesordfører Runar Sjåstad og flertallet i fylkestinget brøt loven. Nå må Finnmark fylkeskommune si opp en kontrakt til en verdi av 1,2 milliarder kr.

Ms Mårøy
Foto: FFR

Runar Sjåstad

Fylkesordfører Runar Sjåstad.

Foto: Eilif Aslaksen / NRK

Fornyings- og administrasjonsdepartementet (FAD) konkluderer med at fylkeskommunen brøt loven når de videreførte milliardkontrakt med Finnmark fylkesruter (FFR) uten en anbudsrunde.

– Vi er ikke helt enige i konklusjonen fra departementet, men vi kommer selvfølgelig til å rette oss etter den. Det betyr at vi kommer til å si opp kontrakten med FFR. Vi vil forberede nye anbudspapirer, og sende det ut på anbud, forteller fylkesordførerSjåstad (Ap) til NRK Sami Radio.

HØR: Fylkesordfører Runar Sjåstad

Uten offentlig anbud

Kontrakten til en verdi av 1,2 milliarder kroner ble i 2006 inngått mellom Finnmark fylkeskommune og Finnmark fylkesruter om kollektivtransporten i fylket. Dette skjedde uten offentlig anbudsrunde.

Fremskrittspartiets (Frp) gruppe i fylkestinget klaget inn saken ettersom de mente kontrakten var i strid med forskriftene for offentlige anskaffelser.

Fornyings- og administrasjonsdepartementet har nå gitt medhold til klagen, og anser kontrakten som ugyldig.

Frps gruppeleder i fylkestinget Claus Jørstad forteller at en av grunnene til kravet om lovlighetskontroll av kontraktsinngåelsen, var at de så andre aktører som ønsket seg en mulighet til å levere inn tilbud.

– Vi så at der var andre aktører som ønsket å se om de hadde anledning å levere de samme tjenestene til en lavere pris, eventuelt en bedre tjeneste til samme pris. Og da mente vi at det var veldig forunderlig at man skulle gå inn i en direkte videreføring av en avtale uten en offentlig anbudsrunde, sier Jørstad til NRK.

HØR: Frps gruppeleder Claus Jørstad

– Ikke fornøyd

Fylkesordfører Runar Sjåstad gir uttrykk for at fylkeskommunen ikke er fornøyd med resultatet av saksbehandlingen. De ønsker likevel ikke å anke saken, og kommer til å ta nødvendige grep for å få på plass en ny avtale.

Claus Jørstad

Claus Jørstad (Frp).

Foto: Rolf Jakobsen / NRK

Ifølge fylkesordføreren lå det en grundig politisk prosess til grunn for videreføringen av kontrakten, hvor flertallet konkluderte med at de skulle videreføre avtalen med Finnmark fylkesruter direkte, uten å sende det ut på anbud.

– Det ble flertall, man gjorde det og man fikk en kontrakt med varighet på åtte år, sier Sjåstad.

I tiden fremover vil fylkeskommunen sende kontrakten ut på en offentlig anbudsrunde.

I mellomtiden skal Finnmark fylkesruter opprettholde sitt tilbud, ifølge fylkesordføreren.

– Folk vil ikke merke noe

Sjåstad tror likevel ikke at reisende med kollektivtransport i Finnmark vil legge merke til dette. I kontrakten mellom fylkeskommunen og Finnmark fylkesruter er det en klausul som sier at FFR skal opprettholde rutene sine frem til en eventuell ny løsning står på plass.

– For folk flest vil jeg påstå at det ikke vil føre til noen, eller svært få konsekvenser. Det vi gjør først nå, er å ha en nødvendig dialog med FFR om at de drifter rutene etter dagens mønster til vi har sendt ut nye anbudspapirer og eventuelt har en ny drifter på plass, forteller fylkesordfører Sjåstad.

Fylkesordføreren sier at en prisreduksjon fra Finnmark fylkesruter, sammen med hensyn til deres ansatte var to av hovedårsakene til at fylkeskommunen valgte å direkte videreføre avtalen uten en anbudsrunde.

– Vi sikret en kompetansebedrift til fylket. Samtidig fikk vi utført de tjenestene til en redusert pris i forhold til det vi hadde betalt den inneværende perioden, sier han.

– Prisreduksjon etter press

Frps gruppeleder Claus Jørstad på sin side mener at prisen ikke bare i utgangspunktet var for høy, men fortsatt er det. Han sier at Finnmark fylkesruter ikke reduserte prisen før Fremskrittspartiets partigruppe på fylkestinget påpekte at avtalen var veldig dyr.

– Prisreduksjonen kom først etter at vi hadde begynt å legge litt press på at vi mente den avtalen var veldig dyr. Og da skjedde det et eller annet forunderlig hvor FFR/Veolia la et tilbud på bordet med en reduksjon på noen millioner, sier han.

Jørstad mener på bakgrunn av dette at det burde vært fullt mulig å oppnå en enda lavere pris på kontrakten om man hadde satt den ut på anbud.

Frps gruppeleder på fylkestinget mener det er viktig at man nå benytter anledning til å se på en alternativ rutestruktur i fylket.

Buss i grøfta

Fylkesordføreren sier FFR skal opprettholde rutetilbudet.

Foto: Rolf Jakobsen / NRK

– En ny rutestruktur kan åpne for at flere mindre selskaper har anledning til å levere tilbud på visse ruter både til lands og til vanns, sier han.

Jørstad håper det er mulig å dele opp rutene slik at flere får anledning til å gi tilbud, også de lokale aktørene.

– Det er veldig viktig at man ser på mulighetene for en ny rutestruktur. Og at man da ser om noen andre kan levere tjenester på enkelte av de områdene, ikke bare den totale tjenesten.

Daglig leder ved FFR, Stig Solheim, ønsker ikke å uttale seg om saken.
NRK Sami Radio venter fremdeles på tilbakemelding fra Kjetil Førsvoll, konsernsjef ved Veolia Transport Norge AS.

Korte nyheter

  • Kulturministeren deltar i debatt om samehets

    Samehets: Hva skal vi gjøre? Det er et av spørsmålene som tas opp under debatten om hets og diskriminering av samer på Tromsø bibliotek 14. mai.

    Flere undersøkelser viser at problemet er utbredt.

    33 % i Nord-Norge har observert hatprat mot samer det siste året og 24 % i sørsamiske områder. 11 % av de som er bosatt i Nord-Norge har et negativt inntrykk av samer (NIM 2022).

    Professor Torjer Olsen modererer samtalen, og Emil Kárlsen spiller.

    Her møter du blant andre:

    Lubna Jaffery, kultur- og likestillingsminister

    Runar Myrnes Balto, sametingsråd

    Gunnar Wilhelmsen, ordfører

    Bente Ovedie Skogvang, styreleder Riddu Riđđu

    Tom Høgli, styremedlem Samisk Hus Tromsø

    Sara Katrine Aleksandersen, styremedlem fra Norske reindriftssamers Landsforbund Ung

    Lisa Pedersen, fra #DoarváiDál/noknu

    Ketil Lenert Hansen, Professor fra UiT

    Lubna Jaffery
    Foto: NTB