På plakatene, som ved første øyekast ser ut som om de er laget av et barn, står det blant annet «har du set mamman min? Mamma blir borte hver dag til natta hun reker ikke og lese godnatta-historier mer».
Det er imidlertid ikke forsømte barn som står bak etterlysningen, men forsikringsselskapet Help, i samarbeid med Futatsu reklamebyrå.
Stillingsannonser
– Vi laget plakatene for å få fokus på problemstillingen rundt det å kombinere en spennende jobb med et privatliv utenfor arbeidstiden, forteller administrerende direktør Johan Dolven i Help forsikring til NRK.no.
Målet med kampanjen er ifølge Dolven å rekruttere advokater som ønsker å balansere et utfordrende arbeidsliv med familieliv.
Plakatene har imidlertid ikke falt i smak hos alle.
– Vi har fått over 400 telefonhenvendelser de siste tre dagene. De fleste er positive når de hører bakgrunnen for kampanjen, men det er noen som har blitt litt sinte fordi de faktisk trodde at det var noen som var savnet, sier direktøren.
Skoler reagerer
Flere skoler har også reagert på plakatene som har blitt hengt opp i deres område. Lilleborg skole er blant de som har kontaktet Dolven etter at flere barn har blitt redde og bekymret fordi de trodde «savnet»-plakatene var ekte.
Andre har vært positive når de har fått høre budskapet bak kampanjen.
– Smestad skole lurte på om dette var en vekker for vestkantforeldre, sier han.
Dolven legger til at han håper alle voksne som ser på plakaten med barnet sitt forklarer innholdet slik at de skjønner at dette ikke er ment alvorlig.
– Dersom det er noen barn som har blitt redde eller opprørte på grunn av dette, beklager vi det veldig.
Les også:
Kan være ulovlig
Hos Forbrukerombudet har de foreløpig ikke oversikt over om de har fått noen klager på kampanjen, men ifølge forbrukerombud Gry Nergård kan annonsene være et brudd på markedsføringsloven.
– Det er et generelt prinsipp at reklame skal fremstå som reklame, og ikke kamufleres som noe annet. Ettersom dette skal være en stillingsannonse, må vi foreta noen flere vurderinger for å se om denne aktuelle kampanjen er et brudd på loven eller ikke, uttaler Nergård til NRK.no.
Hun bemerker imidlertid at man også kan stille spørsmålstegn ved den etiske siden av en slik kampanje.
– Her spiller man jo på noe så alvorlig som at barn etterlyser foreldrene sine. Men vi må ha litt mer tid til å vurdere saken før man kan si at dette eventuelt er ulovlig.
Tar ned plakatene
Ifølge Johan Dolven i Help forsikring vurderte de nøye på forhånd hvilke reaksjoner de kunne få på kampanjen. Selskapet føler likevel at tematikken og diskusjonen er så viktig at de tåler den kritikken de får.
I løpet av helgen kommer de resterende «savnet»-plakatene til å plukkes ned igjen, før den virkelige annonsekampanjen settes i gang på mandag. Da blir ifølge Dolven «savnet»-plakatene satt inn i en kontekst, slik at folk forstår det egentlige budskapet med lappene.
Hva synes du om forsikringsselskapets måte å rekruttere nye ansatte på, går de over streken? Si din mening her!