Hopp til innhold

Reisende om flyseteavgift: – Må vi kanskje flytte herfra?

Innføringen av den omstridte flyseteavgiften blir ikke stoppet. – Jeg synes det er kjempetrist. Det er langt ned til Oslo, sier flypassasjer Stine Johansen.

Stine Johansen

AVGIFT BEKYMRER: Finnmarksbosatte Stine Johansen spekulerer i hvorvidt hun og hennes nærmeste må flytte fra fylket til Sør-Norge, grunnet den foreslåtte flyseteavgiften.

Foto: Kai Erik Bull / NRK

Flyselskapene truer nå med å legge ned ruter i distriktene på grunn av flyseteavgiften, som regjeringen og samarbeidspartiene er blitt enige om å innføre.

– Jeg synes det er kjempetrist. Det er langt ned til Oslo. Vi er glade i å reise og dra på helgeturer. Jeg begynner å tenke på hvorvidt man kanskje må flytte herfra, sier Stine Johansen.

Hun er en av flere flyreisende ved Alta lufthavn i Finnmark med kurs for Oslo, som NRK treffer på.

Passasjerene her er ikke glad for en tilleggsavgift pr. flytur på 80 kroner – en avgift mange flyselskap mener vil true distriktsflyruter.

– Det er forferdelig dårlig gjort av regjeringen, sier flypassasjer Lisbeth Jensvik.

– Dette vil gå ut over oss som ikke har andre reisetilbud, tillegger Sigbjørn Solli.

Flyavgang ved Alta lufthavn

FLYAVGANG VED ALTA LUFTHAVN: Jevn strøm av flyreisende til Oslo. Men det kan bli en adskillig mer kostbar affære fra og med 1. april, når flyseteavgiften innføres, mener flybransjen.

– Miljøhensyn = tøys

Ketil Solvik-Olsen

TAUS SAMFERDSELSMINISTER: Ketil Solvik-Olsen (Frp) nektet å svare på NRKs spørsmål om innføringen av flyseteavgift på flyreiser.

Foto: Erlend Aas / NTB Scanpix

Widerøe flyr mye i Utkant-Norge, og to av tre av deres ruter opererer i et helkommersielt marked.

– Dette vil innebære en økning på 20 til 25 prosent på enkelte av de korte rutene våre i distriktene, sier administrerende direktør i Wideroe, Stein Nilsen.

Avgiften er begrunnet med miljøhensyn.

– Tøys. Dette har absolutt ingen miljøeffekt. For det første så har vi jo kvotesystemet. For det andre vil jo vi måtte flytte flyene et annet sted, sier Anne Sissel Skånvik i Norwegian.

– Det er jo ikke slik at hvis flyene blir påført «neddragning» i Norge, så blir flyene stående på bakken, tillegger hun.

Utøver press

Svein Flåtten (H) (t.h.) og Andreas Limi (FrP) på vei ut av forhandlingsmøte

AVGIFT STOPPES IKKE: Høyres finanspolitiske talsmann, Svein Flåtten (t.h), bekrefter at Stortinget vil vedta den omstridte flyseteavgiften.

Foto: Onsøien, Ole Gunnar / NTB scanpix

Flybransjen forsøker i disse tider å presse myndighetene til å avstå fra avgiftsinnføringen.

I dag har derfor representanter fra SAS, Wideroe og Norwegian vært i møte med Samferdselsdepartementet.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) nektet å svare på NRKs spørsmål i etterkant av møtet.

Samferdselsministeren henviste derimot til Stortinget.

– Dette kommer til å vedtatt av Stortinget nå. Deretter blir det sendt på ut på høring av departementet. Så blir det innført senere slik som planlagt, sier Svein Flåtten (H).