Hopp til innhold

Opera tror størrelsen er et fortrinn

LAS VEGAS (NRK.no): Det norske lilleputtselskapet Opera gjør sine hoser grønne for de store aktørene med ny smart-tv-løsning.

Video Frode Hernes

Frode Hernes i Opera Software er i Las Vegas for å lansere et nytt tilbud.

Las Vegas: Helge Carlsen og Erlend Lånke Solbu
Foto: NRK

Et stykke unna de neonopplyste gigantstandene til storaktører som Sony og Panasonic står det norske programvareselskapet Opera Software i en liten krok og forsøker å selge norsk teknologi til utenlandske tv-produsenter.

Hard konkurranse

Selskapet har utviklet det de kaller Opera TV-store, en tjeneste som kan minne om Applestore og Android Market, bare at den er til tv.

Grensesnittet ser ved første øyekast ut som den man finner på andre smart-tv-er, bare noe mer simplere.

– Du kan installere applikasjoner og det er en butikk hvor du kan laste ned gratis applikasjoner og installere spill, Facebook eller videoapplikasjoner, forteller Frode Hernes i Opera Software til NRK.no.

Etter hvert skal det også utvikles betalingsløsninger som gjør det mulig for aktører å selge småprogrammene sine via tjenesten.

Opera går med dette inn i et marked hvor det allerede i dag finnes flere alternative app-løsninger for tv-er. Flere produsenter har for eksempel innebygget Youtube-støtte, og Google TV har allerede begynt å gjøre inntog hos blant andre Sonys tv-apparater.

På jakt etter kunder

Hernes forteller at en stor tv-produsent allerede har kjøpt teknologien, uten at han kan røpe hvem det er. Med det som ett av salgsargumentene er selskapet denne uken på CES-messen i Las Vegas for å selge inn tjenesten til andre produsenter.

Gjennom selskapets andre satsinger som mobilnettleseren Opera Mini, har de klart å bygge opp et utviklernettverk som de tror de vil kunne nyte godt av i satsingen på Opera TV-store.

– Det er utrolig mange steder i verden hvor vi allerede har kontakt med innholdsleverandører, forteller Hernes.

Applikasjonen er laget i HTML5, noe som åpner for at de som lager applikasjoner i programmeringsspråket for andre plattformer lett kan overføre det til Operas tv-app, forteller han.

Trives som liten

Opera har i alle år profilert seg med at de er en lilleputt i kampen mot de store, noe Hernes mener de har klart å utnytte til sin fordel.

– Vi har holdt på siden 90-tallet og har alltid vært små og konkurrert med de store. Og når det er de veldig store som braker sammen, så oppstår det ofte nisjer hvor man heller vil ha en liten spesialist enn en stor generell ting, sier Hernes.

– Vi har hatt den største ekspertisen i flere tiår, den eneste skepsisen mot oss i forhold til størrelsen er om vi har nok folk til å sette inn der det trengs.

De første tv-ene med Opera TV-store er ventet på markedet i løpet av året.

NRK.no er på plass i Las Vegas hele uka, og gir deg alt du trenger å vite om verdens største forbrukerteknologimesse - CES 2012.