NRK Meny
Normal

Fra Italia til Kina uten sjåfør

Førerløse biler legger ut på 1300 mil lang road trip.

Italy Driverless Odyssey

Det vil sitte en tekniker i førersetet som kan gripe inn i prekære situasjoner.

Foto: Antonio Calanni / Ap

Italy Driverless Odyssey

Bilfronten er utstyrt med scannere som skal 'se' terrenget' foran bilen.

Foto: Antonio Calanni / Ap

På tirsdag rulla fire biler ut fra Parma, Italia og tok fatt på en tre måneder lang ferd østover - mot Shanghai, Kina. I og for seg ikke noe oppsiktsvekkende, men det som gjør at turen skiller seg ut er at to av bilene mangler sjåfør.

Ikke helt alene

Det italienske forskerteamet i Vislab , en del av Universitetet i Parma skal sjekke hvor langt de har kommet når det gjelder selvgående biler.

– Vi skal teste ut systemene våre og se om de fungerer i den virkelige verden, med vær, trafikk, gale folk som springer ut i veien, og biler som skjærer inn foran deg, forklarer prosjektleder Alberto Broggi til Physorg .

Men de førerløse bilene drar ikke alene ut i verden. Hver av dem vil følge en ledebil med en høyst levende sjåfør. I tillegg vil det sitte teknikere i førersetet på de selvgående bilene. De vil fikse småfeil underveis og gripe inn om noe spesielt skulle skje.

– Bilene trenger åpenbart litt menneskehjelp, det er ikke mulig å få dem 100% selvgående foreløpig. Derfor kaller vi dette en test, og ikke en demonstrasjon.

Italy Driverless Odyssey

Kameraene vil lagre informasjon tilsvarende 100 terrabyte i løpet av turen.

Foto: Antonio Calanni / Ap

Ingen fartsmonster

De elektriske bilene vil ha en makshastighet på 60 km/t, og må lades i åtte timer for hver tredje time med kjøring. En av mange utfordringer vil være å finne ladeplasser i øde deler av Sibir og Mongolia.

Planen er at teknologien etter hvert skal brukes til førerløs varetransport. I tillegg er militæret svært interesserte i selvdrevne biler så de kan minimere antall soldater som utsettes for risiko på transportoppdrag i fiendtlige omgivelser.

For mannen i gata kan denne nye teknologien føre til at man kan lene seg tilbake og lese avisa mens autopiloten leder bilen gjennom en trafikkork.

Men du må smøre deg med tålmodighet, Boggi spår at det vil ta 20 år før systemet er utvikla på en tilfredsstillende måte.

Har du lyst til å følge de førerløse bilenes reise gjennom Eurasia kan du gjøre det på Vislab sine hjemmesider.