Koreanske forskere har utviklet verdens første bøyelige li-ion-batterier

Det kan være et viktig steg for utviklingen av bøyelige telefoner.

Flexible generic smartphone

Med bøyelig batteri har forskerne tatt et nytt steg mot en fremtid med bøyelige mobile enheter.

Foto: Colourbox

Vi kan nå være ett steg nærmere å se bøyelige smarttelefoner på markedet. En gruppe koreanske forskere, ledet av professor Lee Sang-Young ved Ulsan Nasjonale Institutt for teknologi i Sør-Korea, sier de har utviklet verdens første bøyelige li-ion-batteri.

Forskerne har dokumentert sitt prosjekt i en rapport publisert i tyske «Scientific journal Advanced Material».

Dette skjer bare en knapp uke etter at Samsung viste frem «Youm» - sin nye bøyelige skjermtype, under årets CES-messe (les alt om messa her).

Ny teknologi

<SAMSUNG DIGITAL CAMERA>

Snart kan kanskje batteriene bøyes. Det åpner opp for mange nye muligheter, spesielt i mobiltelefonmarkedet.

Foto: Wikimedia Commons

Tradisjonelle li-ion-batterier består av flytende elektrolytter pakket inn i et hardt beskyttende «skall» - noe som gjør de lite fleksible.

Den nye teknologien som forskerne hevder å ha utviklet, går ut på å bruke seig masse av polymer-elektrolytter som smøres utover elektrodene i li-ion-batteriet. Dette gjør at man ikke trenger det harde skallet lenger, skriver the Wired.

Mer stabilt og effektivt

Bøyelige batterier kan skyte fart i utviklingen av bøyelige smarttelefoner. Men ifølge departementet for utdanning, forskning og teknologi i Sør-Korea, gir batteriteknologien også andre fordeler.

– Siden det nye batteriet bruker fleksibelt, men stabilt materiale, og ikke rennende væske, kan vi forevente en mye bedre stabilitet i forhold til de tradisjonelle batteriene. Det skal en fra departementet ha uttalt til den koreanske avisen Joongang Daily.

Koreanernes nye teknologi skal også gi høyere effektivitet på batteriene, og produksjonsprosessen skal gå raskere. En annen fordel er at faren for at batteriene eksploderer blir redusert.

– Vanlige lithium-ion-batteri som bruker flytende elektrolytter har ufordringer med sikkerheten, fordi laget som skiller elektrolyttene kan smelte under varme. Dersom de positive og negative delene kommer i kontakt kan batteriet eksplodere.

Forskerne bak gjennombruddet håper nå at batteriene etter hvert kan benyttes i mobile enheter.

– Vi håper rapporten vår kan hjelpe til med kommersialiseringen av bøyelige mobile enheter, sier mannen bak gjennombruddet, professor Lee, til avisen.

I videoen nedenfor kan du se Samsung presentere sin bøyelige skjerm under årets CES-messe.