Beboelige vannplaneter oppdaget

Romteleskopet Kepler har funnet nye jordlignende planeter som kan støtte liv. To av dem kan være fulle av vann.

Kepler

Illustrasjon av planetene som nylig er blitt oppdaget. Den største planeten i bildet, Kepler 62f, er lengst unna stjernen og er dekket av is. Kepler 62e er i forgrunnen, er nærmere stjernen og dekket av skyer.

Foto: David A. Aguilar/CfA

Leting etter utenomjordisk liv har til nå stort sett bestått i å vente på at noen skal ta kontakt.

Men romteleskopet Kepler forsøker å ta tyren ved hornene.

Kepler forsøker å finne intelligent liv ved å lete etter planeter som er beboelige, og med teleskopets seneste funn kan vi ha tatt et stort skritt nærmere.

NASA melder nå at de kan ha funnet noen av de mest jordlignende planetene til nå. To av dem ser også ut til å være dekket hav.

Les hele saken hos forskning.no.

Hva skjer med Ikke gjør dette hjemme-huset i den siste episoden denne sesongen? Alle de foregående husene har endt i ett flammehav, så hva skjer denne gangen? Mens sprengstoffekspert Roar og kjemiker Morten slår seg sammen for å prøve å lage vann fra bunnen av, går programlederne Rune og Torfinn vitenskapelig til verks for å undersøke om banning hjelper mot fysisk smerte. (8:8)