NRK Meny
Normal

– Det er en energirevolusjon på gang

Samfunnsøkonom: – Elbilstøtten er galskapspolitikk. Miljøstiftelsen Zero: – Vi bidrar til å gjøre elbil billigere for resten av verden.

Elbil ladestasjon

Marius Holm i miljøstiftelsen Zero mener subsidiering vil gjøre elbiler kostnadseffektive.

Foto: Sølve Rydland / NRK

Nylig gikk samfunnsøkonomiprofessor Anders Skonhoft ved NTNU hardt ut mot elbilstøtten og beskrev den som galskapspolitikk.

Nå sier Marius Holm, daglig leder i miljøstiftelsen Zero, at Skonhofts analyse av hva som er fungerende klimapolitikk er «fullstendig feil».

Fantasifoster

Skonhoft setter i sitt utspill prisen på klimakvoter opp mot subsidiene elbileiere mottar fra staten.

– Klimakvoter er et fantasifoster så lenge det ikke finnes noe globalt tak å forholde seg til. De har ingen betydning, sier Holm til NRK.no.

Han mener vi må prøve noe annet enn klimakvoter for å nå målet om at alle energikjeder praktisk talt blir utslippsfrie innen 2050.

Marius Holm

Marius Holm mener at den eneste grunnen til å være optimist på klimaets vegne er dynamikken som oppstår når utslippsfri teknologi blir konkurransedyktig i markedet

– Dette innebærer en teknologirevolusjon, og den er vi faktisk godt i gang med. Når solenergi har falt i pris med 90 prosent på få år er det mulig å tro på reelle utslippskutt.

Skaper marked for teknologi

Holm mener Skonhofts meninger viser at han ikke forstår hva som driver fram endring.

– Markedet blir en pådriver når energi blir billig. Solenergi og vindenergi er industrialisert, og teknologiene er nå i flere og flere marked konkurransedyktige uten subsidier. Dette er som et resultat av en politikk som Skonhoft er imot.

Han påpeker at batterifabrikken Tesla skal bygge i Nevada blir like stor som alle andre batterifabrikker i verden tilsammen, og at dette kun er mulig fordi det har blitt bygd et marked.

– Ideen med sterke incentiver er å skape marked for teknologi, noe som muliggjør investeringer i nye produksjonslinjer.

Holm sier at det er meningsløst å fordele kostnadene med elbilpolitikken på de tonnene med CO2 som hver enkelt elbil reduserer.

– Utslippsreduksjoner som på lengre sikt oppstår når elbiler konkurrerer ut fossilbiler må tas med i betraktningen. På samme måte som Tyskland har betalt for å gjøre solenergi til en billig løsning for resten av verden, bidrar vi til at elbil blir billigere.

Skonhoft forteller til NRK.no at utgangspunktet for diskusjonen er en artikkel han har skrevet sammen med Bjart Holtsmark fra SSB og publisert i Environmental Science & Policy.

– Vi presenterer her blant annet et beregningseksempel hvor vi viser at den norske elbil-politikken er ekstremt dyr. Vi har ikke fått noen seriøse innsigelser på disse beregningene.