Hopp til innhold

Miljøstiftelse: Må redusere elbilfordeler på sikt

Miljøstiftelsen Zero mener det er for tidlig å fjerne elbilfordelene slik varaordføreren i Arendal tar til orde for. Men på sikt blir det nødvendig.

Elbiler

I dag har elbileiere mange fordeler. For mange mener varaordføreren i Arendal, som mandag uttalte at det er ulogisk at kommunen skal fortsette å betale parkering og drivstoff for elbileiere.

Foto: Aas, Erlend / NTB scanpix

– Det er altfor tidlig å begynne med det nå og det er derfor alle partiene på Stortinget hat sagt at elbilfordelene skal vare ut 2017. Hadde man fjernet elbilfordelene i dag hadde man samtidig stoppet det grønne skiftet og den elbilsuksessen som Norge er verdenskjent for, sier Kåre Gunnar Fløystad.

– Feil å bruke offentlige budsjetter på gratis strøm og parkering

elbil

Fordelen ved å kjøre elbil er mange. Forutenom gratis parkering og lading, har de også fri adgang til å kjøre i kollektivfeltet.

Foto: Aas, Erlend / NTB scanpix

Han har gått fra å være 1.-kandidat for Senterpartiet i Aust-Agder til politisk rådgiver i transportavdelingen i miljøstiftelsen Zero, og har kastet seg inn i debatten om elbilfordeler.

Mandag uttalte varaordfører i Arendal, Anders Kylland (Frp), at han mener elbileiere bør betale for parkering og lading, og at det er feil å bruke offentlige budsjetter på gratis strøm og parkering til elbileiere i framtida.

Varaordføreren har merket seg økningen i antall elbiler i distriktet, og ser at pågangen til de kommunale ladestasjonene brer om seg.

Slipper el-bileiere for billig unna? Bør de i hvert fall betale strømmen selv. Kommenter gjerne nederst i artikkelen.

Selv kjører han dieselbil. Men det er ikke derfor han ønsker at elbileiere skal betale for parkering og strøm.

– Nei, det er det ikke. Jeg forstår at intensjonen er god, men nå er det åpenbart så mange fordeler med elbil at jeg mener vi trenger en debatt om dette. Jeg tror det er viktig at vi stiller spørsmål om det er god miljøpolitikk at alle andre enn bileieren selv skal betale for bruken av bilen, sier Kylland til NRK.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Anders Kylland, varaordfører, Arendal

Varaordfører Anders Kylland (Frp) i Arendal syns det er ulogisk at kommunen skal fortsette å betale parkering og drivstoff for elbileiere.

Foto: Erik Wiig Andersen / NRK

Dette er fordelene ved å kjøre elbil

Elbileiere har mange fordeler. De har gratis parkering på kommunale parkeringsplasser, gratis passering i alle landets bomstasjoner, fri adgang til å kjøre i kollektivfeltet, redusert årsavgift, fritak for engangsavgift og merverdiavgift, 50 prosent rabatt på firmabilbeskatning, og i tillegg gratis lading på de fleste offentlige ladestasjoner.

Fløystad i miljøstiftelsen Zero er delvis enig med Kylland og mener også at fordelene ikke kan vare evig.

– Nye tall viser at elbilandelen så vidt tippet en prosent av den norske bilparken. Vi har dermed et godt stykke igjen til vi har oppnådd en null-utslipps-bilpark. Da vil det være viktig med alle disse virkemidlene vi har i dag. Men etter hvert må man begynne å trappe ned på godene, sier Fløystad.

Under 500 elbiler i Aust-Agder

Hva tenker du om at Kylland ønsker en debatt om dette nå?

– Jeg er enig med Kylland når han peker på viktigheten av langsiktighet i dette, men i Aust-Agder er det under 500 elbiler i dag og i Arendal er det 160. Totalt i Aust-Agder er det 66.000 biler. Elbiler er fremdeles forholdsvis sjelden, men når man på sikt skal ha en bilpark bestående av nullutslippsbiler, må man begynne å diskutere om man skal trappe ned på fordelene.

Hvilke elbilfordeler mener dere i Zero er de viktigste for at flest mulig skal velge elbil?

– Vårt mål er at det som er det mest miljøvennlige også skal være det mest gunstige økonomisk. Da må det ikke være altfor krevende å velge miljøvennlig. Men noe av det første man bør innføre er kanskje dette med å betale for strøm. Men det forutsetter at man har en grei betalingsordning, sier han.

Venstre-politiker: – Galt å kutte fordelene med gratis strøm

En spørreundersøkelse Norsk Elbilforening har gjort viser at hadde det ikke vært for avgiftsfritakene, oppgir 74 prosent av elbileierne at de ikke ville kjøpt elbil, men tilgangen på kollektivfelt og gratis lading, parkering og ferje utpeker seg som mindre viktige fordeler for elbileierne.

Jan Kløvstad

Venstre-politiker, Jan Kløvstad, synes det er viktig å ha forutsigbare ordninger for elbilister over en viss tid.

Foto: Leif Dalen / NRK

Venstre-politiker i Arendal, Jan Kløvstad, kjører selv elbil. Han mener fordelene bør fortsette noen år til.

– Jeg har ikke kjøpt elbil av økonomiske årsaker. Jeg synes det er viktig å ha forutsigbare ordninger over en viss tid. Det som er gledelig er at vi nærmest ser en revolusjon i bruk av elbiler. For tre år siden var jeg nærmest alene om å kjøre elbil i området her. Nå har vi gleden av å se elbilen nesten over alt, sier Kløvstad.

Tror du folk fremdeles vil kjøre elbil selv om man fjerner de gratis ladestasjonen i Arendal?

– Det tror jeg er for tidlig. De som var først ute med å kjøpe elbil var de som ønsket å være mest mulig miljøvennlig. Drettet begynte det å bli så mange at man så en prisreduksjon på elbiler. Nå er det så mange av de at det begynner å bli direkte lønnsomt. Da er det for galt å kutte ut fordelen med gratis strøm.

Han er derimot åpen for en diskusjon rundt at elbiler får lov til å kjøre i kollektivfelt.

– Det har jeg aldri helt forstått hva som er poenget med. En elbil tar jo like mye plass som en vanlig bil.

– Ønsker ikke en haug med ladestasjoner

Varaordfører Kylland sier det er for tidlig å fjerne ordningen med gratis ladestasjoner, men mener det er viktig å ta debatten nå.

– Vi er ikke der ennå. Men grunnen til at vi stiller spørsmål ved dette nå er at vi ikke ønsker en utvikling der vi får en hel haug med ladestasjoner som etter hvert blir en belastning.

– Jeg tror for øvrig Jan Kløvstad tilhører et mindretall av elbilkjørere som har valgt dette av miljøhensyn. Jeg tror et stort flertall har kjøpt elbil har gjort det av helt andre årsaker. Da tror jeg vi må finne helt andre virkemidler enn de fordelene vi har i dag, sier Kylland.

Elbil-eiere bør betale for parkering og lading i Arendal kommune i fremtiden. Det mener varaordfører Anders Kylland fra Fremskrittspartiet. Antallet el-biler øker kraftig, og Kylland mener det blir feil at skattebetalerne skal ta regningen.

null
Spiller nå
Lett å få flyskrekk av dette - men det finnes råd 00:41
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 15 1,62 kr
Dyrest kl. 08 2,15 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6,3 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,5 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %