Hopp til innhold

– Pressen er nyttige idioter for Apple

Den voldsomme mediedekningen rundt lanseringen av iPhone 5 onsdag er med på å gjøre media til lydige videreformidlere.

iPhone 5

Nye iPhone 5 ble onsdag for første gang vist fram for verden under en nøye regissert lansering i San Fransisco.

Foto: Eric Risberg / Ap

Det mener redaktør Sigvald Sveinbjørnsson for Digi.no, som er en av landets toneangivende medier innenfor informasjons- og kommunikasjonsteknologi.

Onsdag kveld hadde de fleste store nettaviser både i Norge og internasjonalt en bred dekning av Apples lansering av iPhone 5. I månedsvis har media, inkludert NRK.no , videreformidlet spekulasjoner rundt hva man kunne vente seg under denne Apple-lanseringen, og forventningene har blitt fyrt opp mot kokepunktet.

Tidligere har Apple sluppet store nyheter på sine pressevisninger, men flere var onsdag skuffet over at alt som ble fortalt, var blitt lekket på forhånd.

– De hadde ingen store overraskelser. Alt var «gjennomryktifisert» på forhånd, sier redaktør for teknologibloggen NRK Beta Eirik Solheim.

Mystikk og forventninger

Sigvald Sveinbjørnsson i Digi.no er kritisk til hvor mye omtale Apple får i pressen.

– Media er åpenbart noen nyttige idioter for Apple. Rykter videreformidles ukritisk under påskuddet at «leserne ønsker å lese om det», og kildekritikken blir helt borte. Vi må være mer edruelige, sier han, og mener at de selv har valgt å være kritiske og unngå å skrive om forhåndsrykter .

Sveinbjørnsson oppgir to grunner til at Apple får så mye omtale, sammenlignet med sine konkurrenter: Nemlig mystikk og forventninger.

– Det ene er at de har en mediepolitikk som går ut på at topplederne ikke skal snakke med media eller bli tatt bilde av. De vil heller at media skal bruke bilder av produktene deres, sier han, og viser til at en av Digi.nos journalister måtte opptre som paparazzi for å få et bilde av Arne Odden, som er sjef for Apple Norge.

Sigvald Sveinbjørnsson, redaktør for Digi.no

Sigvald Sveinbjørnsson, redaktør for Digi.no, etterlyser edruelighet fra media.

– Det andre er at Apple faktisk har snudd opp ned på livene våre med sine nyskapelser. De har revolusjonert dataprosessorer med sine grensesnitt, de har endret på folks musikkonsum, og gjorde det igjen med lanseringen av iPhone og iPad. De har gått inn og brutt eksisterende infrastruktur i markedet, og er i stand til å forandre verden, sier han.

Tror interessen kan dabbe av

Han understreker:

– Dette skaper forventninger. Onsdag lanserte de en ny telefon som ikke hadde noen store nyheter, men likevel hadde vi ekstremt mye trafikk på digi.no. Da Nokia lanserte Lumia 920 var det også toppsak, men trafikken var da mye mindre. Årsaken er at ingen forventet noe stort fra dem, sier Sveinbjørnsson.

Han antyder at interessen rundt Apples presentasjoner kan komme til å dabbe av om de ikke presenterer noe virkelig nytt snart, og mener at deres tre siste presentasjoner ikke har endret noe.

– Apple har endret livene våre, men det bør også bedrives kritisk journalistikk på dem. Der har både norsk og internasjonal media sviktet, påstår han.

NRK Betas Eirik Solheim har tidligere med denne bloggposten ramset opp tre grunner til at Apple får mye oppmerksomhet.

– Sanseløst vrøvl

Sigurd Allern, som er professor i journalistikk ved Universitetet i Oslo, rister på hodet av all omtalen Apple har fått i pressen i kjølvannet av sin lansering.

– Når det skrives at mobilbrukere verden over holder pusten før lanseringen av ny iPhone, så er det noe sanseløst vrøvl, sier Allern, og ler.

Sigurd Allern

Professor i journalistikk Sigurd Allern mener medier skal være forsiktig med å hype produkter som de vet lite om.

Foto: Falch, Knut / SCANPIX

Han mener at det å dekke produktnyheter er greit når det har substans, men at nyhetsmedier skal være forsiktige med å hype produkter de vet lite om på forhånd.

– Det er det samme spillet innenfor all lanseringsjournalistikk. Media sier at publikum er opptatt av produktet, og så blir det hele til en symbiose hvor man er avhengig av hverandre.

– Har Apples konkurrenter grunn til å føle seg snytt?

– De har i hvert fall grunn til å være misunnelige. Apple får jo kolossalt med gratis medieomtale. Men de skal nyte dette mens de kan. Forbrukerne er troløse, og deres lojalitet selges billig.

Verden på tærne

Teleekspert Tore Aarønæs i Norsk Telecom peker på at Apple er ekstremt dyktig på promotering av sine produkter, og de har klart å skape en stor forventning og entusiasme

– Innholdet under den nye lanseringen var ikke veldig spennende. Så det er utrolig at de klarer å få hele verden til å stå på tærne i påvente av en telefon som ikke har noe nytt ved seg.

– Ingen vet når sist Samsung lanserte en ny telefon. Og jeg aner ikke hva slags Android-telefoner som selger best. Men spør du folk på gata om de liker nye iPhone 5 vil svært mange ha en mening om det, poengterer han.

Les også bloggposten hos britiske New Statesman: «Can everyone please shut up about the iPhone 5?»

– Viktig forbrukerjournalistikk

Dagbladet er blant mediene som har hatt en voldsom dekning av iPhone-lanseringen. Onsdag kveld hadde de en rekke oppslag om den nye telefonen, samt et eget livesenter.

Alexandra Beverfjord, nyhetsredaktør i Dagbladet, mener det er viktig og riktig å gi en god dekning av Apples siste lansering.

– Det var knyttet stor interesse til lanseringen, og det er naturlig at vi dekker det godt og bredt. Nye teknologiske plattformer og produkter er en viktig del av forbrukejournalistikken. Denne gangen var det mange problemstillinger som gjorde det viktig å dekke lanseringen, blant annet hvordan Apple vil levere etter at Steve Jobs er gått bort, sier Beverfjord.

Alexandra Beverfjord

Alexandra Beverfjord, nyhetsredaktør, forsvarer pressens dekning av det siste Apple-produktet.

Foto: Pressefoto/Gyldendal

– Hvorfor får Apple mer oppmerksomhet enn sine konkurrenter?

– Apple har alltid overrasket, som selskap har de revolusjonert bransjen med sin innovasjon og funksjonalitet. Det gjør at det blir knyttet ekstra stor interesse til dem.

– Ser du noen problematiske sider ved det?

– Vi dekker hele feltet bredt, og produktene blir vurdert kvalitetsmessig og objektivt. Alle selskapene blir gjenstand for den samme journalistikken.

Både Sigurn Allern og redaktør i Digi.no, Sigvald Sveinbjørnsson, rister på hodet av medienes dekning. Men Beverfjord avviser at pressen blir nyttige idioter for Apple.

– Man kan ikke se på Dagbladets dekning av iPhone 5-lanseringen som en isolert hendelse. Teknologi er et felt som mediene dekker kontinuerlig. Når Apple har levert svake resultater eller det er blitt avdekket kritikkverdige forhold har journalistikken reflektert det, sier Beverfjord og viser blant annet til en sak om omstridte arbeidsforhold på Apples fabrikker, som ble publisert dagen etter som lanseringen.