Hopp til innhold

– Selger 480 millioner bærbare sensorer i 2018

De bærbare sensorene, som samler inn informasjon om deg og som skal gjøre livet lettere, er på full fart inn på markedet. Og Google Glass blir det neste store, tror analyseselskapet Forrester.

Wearables kollasje

Disse «wearables» har vært og er i produksjon. Til venstre en konseptklokka fra Sony Ericsson, som var blant de første produktene med denne teknologien i 2007. I midten Google Glass, som er ventet å være i full produksjon i løpet av 2013. Til høyre Nike Fuelband, som har vært på markedet siden begynnelsen av 2012.

Foto: NTB Scanpix

Årets utgave av South by Southwest, festivalen for nye teknologier, hadde en rekke foredrag om bærbar sensorteknologi, såkalte «Wearables».

Analyseselskapet Forrester har gått teknologien nøye etter i sømmene, og senioranalytiker Sarah Rotman Epps holdt et kort, men temmelig ødeleggende foredrag under SXSW. Ødeleggende i den forstand at tradisjonelle selskaper var pent nødt til å tilpasse seg den nye utviklingen.

LES OGSÅ: Slik skal NASA lete etter liv på andre planeter
LES OGSÅ: Åpner søkemotor for 3D-printing av våpen

– Våre anslag tyder på at det vil bli solgt 20 millioner «Wearables» i 2013, men i 2018 vil tallet være 480 millioner, sa Rotman Epps under foredraget.

Sarah Rotman Epps i Forrester

Sarah Rotman Epps er senioranalytiker i Forrester, som analyserer trender og utviklinger i teknologimarkeder.

Foto: Henrik Brattli Vold / NRK

Det betyr en halv milliard nye plattformer for sosial teknologi, som samler inn og sammenstiller informasjon, både fra brukerne selv og fra verden rundt dem. Det finnes allerede en rekke armbånd som samler inn informasjon fra kroppen din, og Google Glass, som akkurat nå er under utvikling, er spådd å bli den neste store plattformen for sosial teknologi.

De sosiale brillene vil gjøre det mulig for utviklere å knytte sammen stadig nye informasjonskilder og sammenstille dem på stadig nye måter. De beste appene vil hjelpe brukerne til å gjøre bedre valg ut fra mer informasjon tilgjengelig og mer brukervennlig sammenstilling av informasjonen.

Full oversikt over alt

Se for eksempel for deg en moderne dagligvarehandling. Sensorarmbåndet ditt har fulgt med på søvnmønsteret og hjerterytmen din hele dagen, og avtaleboka di har informert brillene om lange møter på jobb. Fire ganger tidligere har en middag uten kjøtt gitt deg en bedre søvn etter en stressende dag.

Når du går i butikken, forteller brillene deg at du vil få en bedre kveld og natt om du velger en vegetarmiddag, og displayet gir deg en mulig handleliste ut fra hva du tidligere har spist. Brillene tar et bilde av det du handler, og du får opp muligheten til å invitere gjester til å spise med deg.

Dette er bare ett av et uendelig antall framtidsscenarioer, men også et av de mest populære. Google ba også Twitterbrukere om å foreslå bruksområder under hashtagen #ifihadglass. Det kom inn tusenvis av forslag, med alt fra kaloritelling av maten du har foran deg, til direkte oppkobling til alarmsentralen ved ulykker og krim, til virtuelle historieforelesninger i området du beveger deg i.

Dette er faktisk ikke en utopi, for produktene er allerede på markedet. De neste tolv månedene vil også se en eksplosjon av nye bærbare sensorer. Ett eksempel er Reeboks Checklight, som er tilpasset det amerikanske markedet. Det er en sensor som bæres inni en amerikansk fotballhjelm, og som sier fra til treneren dersom spilleren er blitt taklet så hardt at han trenger å tas ut av spillet og sjekkes.

Det finnes sensorarmbånd som sjekker treningen og søvnen din,som sier fra når du sitter for mye stille, og som lar deg kontrollere innholdet i maten du spiser. Dette er produkter som allerede har vært på markedet en stund, som Nike Fuelband og Jawbone UP.

Vil utfordre alle selskaper

Men denne bærbare revolusjonen vil ikke være smertefri. Sensorteknologien og den nye teknologien vil være forstyrrende for tradisjonelle selskaper. Ett eksempel er taxitjenesten Uber, som lar brukere se hvilke taxier som er nærmest dem, og selv bestille taxiturer uten å gå om selskapene.

Uber ble også saksøkt av flere taxiselskaper i Chicago i oktober i fjor, men Rotman Epps mener at dette bare er begynnelsen på at tradisjonelle selskaper må oppdatere seg for ikke å gå under i den nye virkeligheten. Det var Googles #ifihadglass-konkurranse er klart bevis på.

– Ingen markeder vil være immune mot omveltninger, og i denne twitterutvekslingen ser vi virkelig hva som kan være mulig her. Det er alt fra nye journalistiske muligheter til forenklet matvarehandling. Selskaper må fornye seg, finne nye markeder og nye tjenester å utvikle, ellers vil de gå under, sa hun.

Ingen kunnskap om sosiale endringer

Det er heller ikke bare selskapene som vil oppleve stor endring.

Smarttelefonene og sosial nettvirksomhet har endret hvordan vi forholder oss til hverandre, og ny teknologi vil framskynde endringer i hvordan vi er sosiale i framtida.

– Vi vet ennå ikke hvordan dette påvirker hvordan vi forholder oss til andre mennesker. Sensorteknologien går mye raskere enn vår sosiale utvikling. Vi har et ansvar for og mulighet til å definere nye sosiale normer rundt bærbare sensorer, sa hun.