Hopp til innhold

Lønnstjuveri vrir varetransport over på vegane

Sosial dumping og lønnstjuveri i transportbransjen får skulda for at det grøne skiftet på sjøen sakkar akterut.

En trailer på vei gjennom Romsdalen.

BAK SKJEMA: I 2016 vedtok Stortinget at 30 prosent av vegtransporten som går over 30 mil skal overførast til sjø og bane innan 2030. Riksrevisjonen rapporterte om manglande oppfølging av Stortingets mål allereie i 2018.

Foto: NTB

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

Eit ordinært frakteskip som seglar langs kysten kan ta like mykje last som 200 lastebilar.

Ettersom det norske vegnettet snart kneler under vekta av tungtransporten, er det derfor auka press på å få meir av varetransporten over på sjø.

Trass politiske forsett har likevel «sjøtransport-revolusjonen» late vente på seg, og snarare vore på retur:

Sjølv om «alle» vil ha meir miljøvennleg frakt av gods på sjøen, blir det meir tungtransport på vegane.

Kvifor?

Ifølgje Per Herman Pedersen, avdelingsdirektør i Statens vegvesens krimavdeling, er forklaringa enkel:

Fiktiv bokføring, svart betaling og brot på arbeidstidsreglane skaper «eit kunstig lågt kostnadsbilete» på vegen, og vrir transporten vekk frå jernbane og båt.

Dette er særleg framståande i dei delane av bransjen som er under spesielt kostnadspress, som langtransport av fisk, seier han.

containerhavnen i Moss

I 2022 sto utanlandske lastebilar for rundt 70 prosent av grensetransportane. Norske lastebilar har over tid tapt marknadsdelar.

Foto: NTB

Arbeidstilsynet: 6 av 10 bryt reglane

I forkant av pandemien rapporterte Arbeidstilsynet at det var brot på lønnsvilkåra for utanlandske sjåførar i 63 prosent av tilfella, og i fjor haust la regjeringa fram ein handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

I 2021 fekk 52 sjåførar i transportselskapet Vlantana Noreg 16 millionar kroner i erstatning etter at retten konkluderte med «systematisk underbetaling» over fleire år.

Les også 52 lastebilsjåfører hevder de ble underbetalt

Lastebil fra Vlantana.

Tilsvarande viser undersøkingar frå Yrkestrafikkforbundet (YTF) at fleirtalet av utanlandske tungtransportsjåførar som kryssar grensa ikkje får betalt det dei har rett på.

Pedersen legg til:

Når omfanget av lønnstjuveri i langtransportbransjen ser ut til å vere vesentleg, er det nærliggjande å tru at dette kan ha bidrege til å gjere godsoverføringa vanskelegare.

Fleire NRK har vore i kontakt med peikar på at summen lønnstjuveri, svart betaling og postkasseselskap i transportbransjen gjer at reknestykka som viser at det lønnsamt å byte til sjøtransport, tek utgangspunkt i eit falskt kostnadsbilete.

Jahn Cato Bakken, leiar i Godsalliansen: Sosial dumping er eit omfattande problem. Eit stort fleirtal av utanlandske tungtransportsjåførar som kryssar grensa får ikkje betalt det dei har rett på. Det bidreg det til å utkonkurrere andre transportformer og seriøse biltransportørar.

Jim Klungnes, leiar i Yrkestrafikkforbundet: Transportbransjen er under press frå useriøse utanlandske aktørar, og det lønner seg å bryte regelverket. Sjansane for å bli tekne er liten, og konsekvensane for å bli tekne eit minimale.

Stein Rømmerud, direktør i Norgesgruppen ASA: Dette er ei svært viktig problemstilling. Derfor ønskjer vi utgreiingar knytt til forholda i transportsektoren velkommen.

Les også Det grøne skiftet på sjøen har stagnert

North Sea Giant

Det er eit viktig å få dei useriøse aktørane bort frå norske vegar

Ein ny rapport frå DNV seier at klimagassutsleppa kan reduserast med opp mot 80 prosent om fleire trailerar blir erstatta med skip.

Og i juni varsla regjeringa at ho gir 37 millionar kroner i tilskot til seks nye hamneprosjekt, frå Kristiansand Havn i sør til Tromsø Havn i nord.

På same tid fall tilskotsordninga for å overføre gods frå veg til sjø ut av revidert nasjonalbudsjett.

Norges klimagassutslipp og klimamål målt i millioner tonn CO₂-ekvivalenter
Kilde:
Gå til NRKs Klimastatus

Statssekretær i Samferdselsdepartementet, Cecilie Knibe Kroglund (Ap), seier til NRK at dei er «oppteken av å fremje seriøsitet i transportbransjen».

Vi jobbar for å sikre like konkurransevilkår mellom næringsaktørane og sørgje for at dei som jobbar i transportsektoren har trygge arbeidsplassar, og arbeidsvilkår i tråd med norske standardar og verdiar.

Ho viser til at det i statsbudsjettet vart sett av pengar til styrke kontroll- og tilsynsverksemda i Statens vegvesen med 32 nye tilsetje.

Det er eit viktig grep for å få dei useriøse aktørane bort frå norske vegar.

godstransport

Norskregistrerte lastebilar frakta 261,1 millionar tonn gods innanlands i 2021, 9,3 prosent meir enn i 2020.

Containerhavn i Hamburg

– Sjøvegen er eit miljømessig kinderegg. Ein velutvikla norsk godsmarknad på sjø gir lågare utslepp frå transport og stimulerer samtidig til utvikling av grøn norsk skipsteknologi og verdiskaping, seier Jørn Askvik i Shortsea Promotion.

OTP2MvMBV0Q

Vegtransport og innanlands luft- og skipsfart står for omtrent ein tredel av klimautsleppa i Noreg. Transportsektoren står for godt over halvparten av utsleppa frå ikkje-kvotepliktig sektor.

varetransport

– Ein rask overgang frå veg til sjø krev store statlege omstillingsbidrag spesielt på grøn teknologi som erstattar fossilt drivstoff. Så langt er dei statlege løyvingane for svake til å driva det grøne skiftet kraftfullt gjennom seier i Jon Askeland.

Containere lastes om bord på et containerskip i Hamburg

– Dagens fraktmønster og den generelle infrastrukturen legg i stor grad vekt på vegtransport og bruk av trailerar, seier Narve Mjøs, direktør i Grønt Skipsfartsprogram.

xlVD_WjdCXo

– Sjøtransporten speler ei viktig rolle i godstransporten i dag, og bør spele ei endå større rolle i framtida dersom vi skal nå klima- og miljømåla, Knut Arild Hareide, direktør for Sjøfartsdirektoratet.

containerhavnen i Moss

I 2016 vedtok Stortinget eit mål om at 30 prosent av vegtransporten som går over 30 mil skal overførast til sjø og bane innan 2030. Ein rapport frå Menon Economics peikar på at det har vore «liten eller inga godsoverføring» frå veg til sjø sidan måle

lokHzDs36k4

Undersøkingar frå Transportøkonomisk institutt (TØI) viser at om lag 90 prosent av slitasjen på norske vegar kjem frå lastebilen.