Hopp til innhold

Equinor-gransking etter helikopterulykken: Har fem anbefalinger for å styrke sikkerheten

I tillegg ønsker de en ny gjennomgang av tiltakene etter Turøy-ulykken.

Helikoptervraket

Her står helikopteret på Haakonsvern i Bergen.

Foto: Oddgeir Øystese / NRK

28. februar styrtet et helikopter utenfor Sotra.

Det var seks personer om bord. Én av de døde.

Helikopteret var på en redningsøvelse, og ulykken skjedde under opphenting av en øvelsesbøye.

Les også Nye detaljer fra helikopterulykken: Nesen hevet seg unormalt mye

Heving av helikoptervrak

Equinor har nå gransket ulykken.

I granskingsrapporten kommer de med fem sikkerhetsanbefalinger:

  • Tydeligere prosedyrer for når SAR-mannskapet skal løsne setebeltet
  • Gjennomgang av det personlige verneutstyret for SAR-mannskap
  • Gjeninnføre hyppigere bassengtreninger (inkludert helikoptervelt)
  • Bruk av samme verneutstyr ved bassengtreninger som det som brukes i helikopteret
  • Mer realistiske bassengtreninger.

Har vist læring- og forbedringsbehov

I mars signerte Equinors konsernsjef mandat for gransking av helikopterulykken.

Formålet har vært å sikre læring fra hendelsen samt å identifisere tiltak for å forbedre selskapets arbeid med SAR-helikoptersikkerhet på norsk sokkel – da med spesielt fokus på ulykkesberedskap.

Helikoptervraket

Her er vraket.

Foto: Oddgeir Øystese / NRK
Helikoptervraket

Helikoptervraket står inne i en hangar på Haakonsvern, sjøforsvarets hovedbase, som ligger i Bergen.

Foto: Oddgeir Øystese / NRK
Helikoptervraket etter ulykken utenfor Sotra

At helikopteret er nesten helt, kan tyde på at det har vært lite kraft i sammenstøtet med vannoverflaten.

Foto: Oddgeir Øystese / NRK
Skadet halerotor

Halerotoren er skadet.

Foto: Oddgeir Øystese / NRK
Fronten på helikoptervraket

Slik ser fronten på helikoptervraket ut.

Foto: Oddgeir Øystese / NRK
Helikoptervrak

Helikopteret lå med ryggen ned mot havbunnen.

Foto: Oddgeir Øystese / NRK
Vindu på helikoptervraket

Hevingen av helikopteret var vanskelig, ifølge Havarikommisjonen. De måtte gjøre to forsøk.

Foto: Oddgeir Øystese / NRK

Det var Hovedredningssentralen som styrte og gjennomførte redningsaksjonen i forbindelse med ulykken.

Granskingsgruppen har likevel funnet behov for forbedringer knyttet til Equinors beredskap.

– Hendelsen har vist læring- og forbedringsbehov innenfor trening og øvelser, verneutstyr og utstyr i helikopteret, og samhandling mellom ulike avdelinger knyttet til helikoptersikkerhet og beredskap, heter det i rapporten.

Det er Statens Havarikommisjon som har ansvaret for å finne årsaken til ulykken.

Heving av helikoptervrak, fra havarikommisjonen.

Heving av helikoptervrak, fra havarikommisjonen.

Ønsker ny gjennomgang av tiltak etter Turøy-ulykken

I granskingsrapporten kommer det frem at Equinor ønsker en ny gjennomgang av tiltakene som ble gitt i granskingsrapporten etter Turøy-ulykken i 2016.

Turøy-ulykken var en helikopterulykke ved Turøy i Øygarden kommune. 13 personer mistet livet i ulykken.

Granskingsgruppen mener det er behov for en ny verifikasjon av de anbefalte tiltakene som kom etter ulykken.

De mener dette må gjøres både for å sikre at tiltakene har hatt ønsket effekt, i tillegg til å sikre at effekten fortsatt er til stede, åtte år senere.