Hopp til innhold

Kristiansand-Trondheim: 3700 kroner i bompenger for å kjøre fergefritt

Bilistene kan få regning på 110 milliarder kroner. – Kan skremme vekk dem som skal betale for alt, frykter trafikkforsker.

Ferjefri E39 - bompengar

De nyeste tallene fra fergefri E39-prosjektet viser at bompengeregningen mellom Kristiansand og Trondheim kan komme på hele 3700 kroner.

Både mellom Bergen-Stavanger og Bergen-Ålesund viser de grove anslagene at prisen kan passere 1000-lappen. Til gjengjeld blir reisetiden halvert.

I dag utgjør fergebillettene på strekningen 840 kroner.

– Bompengene du må legge på for å oppnå de høye egenfinansieringskravene, virker helt urealistiske, sier trafikkforsker ved Transportøkonomisk institutt, Harald Minken.

Han er en av de ledende trafikkforskerne i landet, og mener de høye bompengeandelene kan sette hele finansieringen i fare.

Hvis ikke staten blir veldig spandabel er jeg redd det kommer til å skjære seg.

Harald Minken, TØI

14 milliarder bare på én strekning

For det dyreste delprosjektet, Hordfast mellom Stord og Os, er planen at det skal samles inn 14 milliarder i bompenger.

Harald Minken

Harald Minken ved Transportøkonomisk institutt mener de høye bompengene kan skremme bort bilistene.

Foto: Sølve Rydland / NRK

– Hvis ikke staten blir veldig spandabel er jeg redd det kommer til å skjære seg, når det gjelder finansiering, sier Minken.

Han mener takstene som må til vil skremme bort de bilene som skal betale for prosjektet.

I tillegg peker han på at den ventede trafikkveksten er basert på helt andre økonomiske utsikter enn de man har i dag.

– Verden forandrer seg. En viss form for forsiktighet når det gjelder beregninger av årlig vekst og andre trafikktall er kanskje på sin plass.

Laster innhold, vennligst vent..

Tredobbel trafikk uten bompenger

I dag er trafikken et vanlig døgn på 2500 bilister mellom Stord og Os på E39. Med bro vil trafikken øke til 4000–5000 bilister i døgnet, med bompenger på 300–400 kroner per passering.

Statens vegvesen sine beregninger tilsier at trafikken vil skyte i været til 15.000 bilister i døgnet når alt er betalt.

– Dette viser at bompengene har en sterk trafikkavvisende effekt, sier sjefingeniør i Statens vegvesen, Inge Alsaker.

Også for det første fergefriprosjektet – Rogfast med undersjøisk tunnel under Boknafjorden – viser regnestykket at to tredjedeler av mulig trafikkvekst blir borte på grunn av bompengene.

Laster innhold, vennligst vent..

Alsaker vil ikke svare på om det vil være nok bilister til å betale for veien.

– Dette er et politisk spørsmål, sier han.

Typisk Vestlandet

VIL HA ERNA MED: Knut Arild Hareide mener Erna Solberg og regjeringen simpelthen MÅ inn mer for å realisere fergefri E39. Her sammen ved Sandvikvåg fergekai på Stord i 2013.

Foto: Aas, Erlend / NTB scanpix

– Må inn med mer

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) vil ikke svare på spørsmål i denne saken.

Men KrF-leder Knut Arild Hareide mener staten må inn med mer om økonomien skal gå opp.

– Det er klart at det finnes en øvre grense på hva vi kan ta i bompenger på denne strekningen, og det er noe av dette som et utfordringen for fergefri E39, sier Hareide.

For Hordfast har regningen de siste årene steget fra 19 til 39 milliarder kroner.

– Vi vet at hadde prisen vært 19–20 milliarder så hadde kanskje to tredjedeler blitt tatt med bompenger. Når vi vet at det blir en dobling av prisen, så kan vi ikke doble bompengene.