Hopp til innhold

Nå flyr Equinor daglige droneturer med utstyr til plattformene

For første gang i verden skal slike operasjoner gjøres i et offshore luftrom samtidig med vanlig helikoptertransport. NRK ble invitert med på dronetransporten, men vinden var for sterk til å kunne fly.

SE VIDEO: Denne dronen kan frakte opp til fire kilo utstyr i dag. Utviklingen går fort, og om kort tid vil lastekapasiteten være betydelig større.

Det første operasjonssenteret for droneflyvninger mellom Mongstad og oljefeltene i Nordsjøen ble åpnet i Bergen fredag.

Operasjonssenteret ligger i Equinors lokaler på Sandsli, og dronene har base på oljeanlegget på Mongstad i Nordhordland.

Denne høsten har Equinor daglige flyvninger mellom installasjonene i Tampen-området, nord i Nordsjøen, fra den helt nyåpnede operasjonssentralen i Bergen.

Dette er første gang i verden at slike operasjoner gjøres i et offshore luftrom samtidig med vanlig helikoptertransport.

Drone at Gullfaks C

Drone flyr over Gullfaks C-plattformen i Nordsjøen.

Foto: Equinor

Dronene skal frakte utstyrsdeler som trengs ute på oljeplattformene, enten hastedeler eller komponenter til reparasjoner.

Konserndirektør for teknologi, digitalisering og innovasjon i Equinor, Hege Skryseth, ser det hun kaller «enorme» muligheter med denne typen bruk av droner.

– Dronene kan fly ut deler raskere enn det vi har mulighet til med dagens transport, vi reduserer miljøfotavtrykket vår og ikke minst er det kostnadsbesparende, sier Skryseth.

Skal brukes til hasteleveranser

Fra operasjonsrommet kan dronepilotene følge flyvningene via en 360 graders videooversikt.

AKSEL Knudsen, leder i Avinors droneprogram

Axel Knutsen i Avinor sier at det er et godt samarbeid mellom tre store aktører, Avinor, Kongsberggruppen og Equinor, som gjør at dette er mulig.

Foto: John Inge Johansen / NRK

– De har de samme kameraene som vi bruker på ubemannede flyplasser, og vi har bidratt til egne flyruter i lav høyde ut til plattformene forteller Axel Knutsen, som er leder i Avinors droneprogram.

I august 2020 gjennomførte Equinor sin første droneflyvning fra Mongstad til Troll A-plattformen. Dronene har til nå flydd utstyr mellom plattformene, helt uten mannskap.

Nå kan de også fly fra land og ut til plattformene i Nordsjøen.

Dronen veier 25 kg, og skal brukes til småleveranser og hasteleveranser fra land til plattformer og båter på norsk sokkel.

Hege Skryseth, konserndirektør i Equinor

Konserndirektør Skryseth ser enorme muligheter.

Foto: Stian Røkenes / NRK

Enn så lenge har dronene kun kapasitet til å frakte last opp mot fire kilo. Men ifølge konserndirektør Skryseth går utviklingen fort.

– Vi vet allerede at i løpet av få år nå så kommer det droner opp til 200 kilo i kapasitet.

Vær og vind kan hindre dronene

NRK skulle få være med på å overvære en dronetransport til gass- og oljefeltet Gullfaks, som ligger i den nordlige delen av Nordsjøen.

Men tilfeldighetene ville ha det til at flighten ble kansellert. Vinden i området hvor dronen skulle lande var for sterk.

– Vi har en begrensning på 30 m/s i vindstyrke, og 40 m/s i kastene. Nå er vi over den grensa, så da kan dere heller få være med på flighten vi hadde for en uke siden, sier Skryseth.

Equinor viser fram sin offshoredrone.

Dronen som frakter utstyr til plattformene veier 25 kg og kan foreløpig frakte fire kilo tung last.

Foto: John Inge Johansen / NRK

– Trygt

Pilotene overvåker flyvningene og kan gripe inn dersom det skjer noe uforutsett på de forhåndsprogrammerte rutene.

– Det er absolutt trygt, og det er godt regulert. Vi har piloter som følger hele driften. Vi har også trent personellet ombord på plattformene til å ta imot dronene. Og vi jobber tett med Avinor for å sørge for tryggheten i luftrommet, forteller Skryseth.

Dronene kan bære med seg nyttelast og Avinor har tilrettelagt for at de kan fly i samme luftområde som helikoptertrafikken, bare i en annen høyde.

– Nå flyr dronene i et luftrom som er designert til dem, og så holder vi annen trafikk litt unna der. Men på sikt så skal dette integreres sånn at alle skal kunne fly sammen, forklarer Knutsen i Avinor.

Espen Wanvik i Equinor

Espen Wanvik er prosjektleder for dronesatsingen til Equinor.

Foto: John Inge Johansen / NRK

Kortere varslingstid

Under samarbeidet mellom Equinor og Avinor har de utviklet et system for overvåkning av trafikken i luftrommet som de selv mener er verdensledende.

– Det er en integrasjon som få har gjort i Europa og utenfor Europa, så dette er vi veldig stolte av, sier Knutsen.

Tidligere har man måttet varsle om flyvninger opp mot 30 dager i forkant, og noen ganger enda tidligere hvis det var snakk om spesielle operasjoner.

– Vi reduserer tiden det trengs for å varsle om flyvninger drastisk. Målet er at denne tiden skal bli 30 minutter på alle dagligdagse operasjoner, sier han