– Vi må gi elevene en verktøykasse. Det hjelper ikke å si «stopp med det», men vi må sørge for å skape endringen: «Hva skal vi gjøre når du blir sint?».
Det sier vernepleier på Åstveit skole, Erik Grønner. Skolen i Åsane bydel i Bergen er en av mange som har slitt med mobbing. Men skolen har lyktes i å snu trenden.
Det trengs, for mobbeproblemet i den norske skolen er større enn på lenge.
Enorm stigning i mobbetall
Utdanningsdirektoratets egen nasjonale elevundersøkelse viser markant økning i antall elever som opplever mobbing.
I en klasse på 28 elever er det i gjennomsnitt tre ungdomsskoleelever som opplever mobbing, viser tall fra den nasjonale elevundersøkelsen.
I 2021 var det kun én per klasse.
Blant storbyene er situasjonen klart verst i Bergen.
Der melder nå hele 13,5 prosent av elevene i ungdomsskolen at de blir mobbet, som er en kraftig oppgang fra forrige skoleår. Men også flere andre byer opplever en stor økning.
– Må gå dypere inn i det
Tallet innebærer at hver sjuende ungdomsskoleelev i Bergen blir mobbet, mot hver femtende året før.
– Det er tydelige signal, sier skolebyråd i Bergen, sier skolebyråd i Bergen, Daniel Hägglund (Frp).
Han sier at det svært høye tallet bekymrer.
– Vi ser at veldig mange barn i bergensskolen opplever mobbing, sier byråd for skole og barnehage i Bergen Daniel Hägglund.
– Hva er det som er årsaken til økningen?
– Foreløpig er det ingen som vet hvorfor det har hatt et så stort hopp. Dette er noe som vi er nødt til å gå dypere inn i, sier Hägglund.
– Skoleetaten er i gang med en prosess for å se på tallene, hvor man er i dialog med rektorer, elever og fagmiljøet, for å se hva som ligger bak disse tallene.
Tror nullvisjon er urealistisk
Men noen skoler har resultater som viser at det nytter å ta opp kampen.
– Heeei Erik, roper tenåringsjentene.
Erik Grønner blir møtt med smil og lattermild stemning når han vandrer i skolekorridorene. Vernepleieren ler og hilser tilbake. Hans viktigste arbeidsoppgave på skolen er miljøterapi ved å skape trivsel, vise omsorg og legge til rette for en aktiv og sosial hverdag.
– Vi har et ansvar for at alle har det trygt og godt her, sier han.
Åstveit skole i Åsane bydel, nord i Bergen, slet lenge med høye mobbetall. Gjennom målrettet innsats over flere år har skolen klart å bremse mobbetrenden.
Skolen ligger nå langt under landssnittet og på ca. halvparten av tallet for hele Bergen.
Likevel er rektor ikke fornøyd.
– Vi synes at tallet vi har er for høyt. Visjonen er jo null mobbing, men jeg tror det er vanskelig å oppnå tallet null. En visjon betyr at vi skal ha noe å jobbe mot, sier rektor Morten Schulstad.
– Sirkel av miljøtiltak
Skolen deltar i en rekke anti-mobbing-programmer, blant andre MOT. Alle elevene på skolen har tolv MOT-økter i løpet av ungdomsskolen, som inkluderer elementer som lagarbeid og refleksjon rundt mobbing.
– Vi prøver å lage en sirkel av miljøtiltak som rommer alt fra skolen til eleven, sier vernepleier Grønner.
På Åstveit skole bakes disse elementene inn i elevens hverdag:
- Emosjonsregulering
- Sosial kompetanse
- Moralsk resonnering
Grønner tror disse elementene er med på å trykke på mobbe-bremsen.
Korridoren til ungdomsskoleelevene er fylt med malerier og plakater som elevene selv har laget i MOT-timene.
– Denne er fin, sier Grønner og peker på et hjerte som henger i gangen.
Advarer mot quick fix
Rektor peker på at de jobber proaktivt for å skape god trivsel blant elevene.
– Et tips til byråden i Bergen?
– Det er ingen «quick fix». Det er ingen tiltak som man kan sette inn og at det funker fra dag én. Det er mange forskjellige tiltak og tilnærminger som må jobbe sammen for at man skal få et trygt skolemiljø, sier rektor Schulstad.